مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

به نام خدا

مسجد جامع یزد :

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی در کشور ما مسجد جامع یزد است که ما در چی تریپ می خواهیم شما عزیزان را با این بنای دیدنی در دل کویر بیشتر آشنا کنیم .با ماه همراه باشید.

 

چی تریپ

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد 1000 ساله :

گفته می شود این بنای عظیم همچون نگینی بر دل کویر می درخشد . و همچنین در طی حدود ۱۰۰۰ سال و سه دوره بنا شده‌است. می توان گفت پایه‌های اصلی مسجد در زمان ساسانیان بر روی یک آتشکده گذاشته است.
ولیکن بعد از اسلام در دوره ایلخانی و تیموری بصورت مسجد تکمیل شده است.

تاریخ مسجد جامع یزد :

گفته می شود در اغلب متون تاریخی، این بنا با نام‌های مسجد جامع عتیق، مسجد جمعۀ قدیم، (درده) ومسجد جامع نو ذکر شده است. همچنین سبک معماری این بنا از سبک آذری یا مغولی پیروی کرده و جالب‌تر از همه، می‌گویند زمانی که هنوز اسلام به ایران نیامده بود در این محل آتشکدۀ زرتشتیان قرار داشته و بعدها ستون‌های این مسجد بر این آتشکده قرار گرفته و ساخته شدند. در دوره سلجوقیان نیز داریم که می گویند بانی اول ساخت این مسجد بزرگ ( علاءالدوله کالنجار ) بوده که از آل بویه است که آن زمان حاکم شهر یزد ، درزمان ملک شاه سلجوقی بوده است . گفته می شود دردوره سلجوقیان بنای ساختمانی که کالنجار در آن زمان ساخته بود ویران شد

 

چی تریپ

اما بعد از او (سید رکن‌الدین نظام‌الحسینی) در سال 724 هجری قمری، در جایی که کالنجار قبلۀ مسجد را قبلا ساخته بود، مساحت بسیار بزرگ مسجد( مسجد جامع یزد ) را با ساختمانی با‌شکوه و مجلل بنا کرد. ( نکته قابل توجه قبل از به پایان رسیدن کار ساخت‌و‌ساز مسجد جامع رکن‌الدین در سال 732 هجری قمری در‌گذشت و پس از او (اشرف‌الدین علی‌یزدی) که از مشاهیر تاریخی یزد در دوران تیموری است، بنا بر وصیت رکن الدین به پایان رساندن ساخت گنبد و ایوان مسجد شد. در سال 777 هجری قمری نیز گنبد و ایوان مسجد جامع کبیر یزد در زمان امیر تیمور کاشی‌کاری‌اش انجام شد و به پایان رسید.

چی تریپ :  بندر انزلی

 

مسجد جامع در گذر زمان :

همانطور که سال‌ها می‌گذشت مسجد جامع یزد پیوسته کامل و کامل‌تر می‌شد ، مثلا تعمیر کلی صحن مسجد جامع کبیر یزد، به وسیله حکمران یزد در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال 1240 هجری قمری اتفاق افتاد و ساختن رواق‌هایی از گچ و آجر اطراف صحن و شبستانی در سمت غرب مسجد که همگی این ها هنوز هم باقی هستند نیز در زمان قاجاریان ساخته و اضافه شد.مسجد جامع یزد طوری طراحی شده است که شما برای وارد شدن به مسجد شش وروردی مجزا دارید. و یکی از وروردی‌های اصلی مسجد که مناره‌های بزرگ و مرتفع آن هم بالای سر‌در آن قرار گرفته است ، از سمت بازار قدیمی یزد

 

چی تریپ

و پس از عبور از بقعۀ چهار‌سوق بازار که سقف آن کاملا مقرنس‌کاری شده و همچنین در شب نورپردازی فوق‌العاده‌ای دارد، شما می‌توانید بعد از طی کردن یک کوچۀ تقریبا باریک و خاکی به مسیر منتهی به مسجد جامع کبیر یزد برسید.
شما ابتدا جذب ظاهر لاجوردی سردر مسجد و کاشی های سبک اسلیمی آن می شوید و توجه شما به بناهای ساختمان جلب خواهد شد ، در کوبه ای و چوبی قدیمی مسجد که ارتفاع بلندی نیز دارد که به قدمت و شکوه و زیبایی مسجد اشاره می کند .

 

چی تریپ

شکل معماری زیبا و جذاب مسجد جامع یزد :

شکل معماری ایوان اصلی مسجد جامع یزد مستطیل می باشد و هنگام ورود به ایوان اصلی بخشی از سورۀ فتح را خواهید دید ، در قسمت ورودی آن نگاشته شده و وقتی به سمت راست حیاط و حاشیۀ بالای دیوار‌ها نگاه کنید، ادامۀ سورۀ فتح را خواهید دید.
می توان گفت مسجد جامع کبیر یزد چندین شبستان دارد، اما مهم‌ترین و چشم‌گیرترین شبستان آن در قسمت غربی مسجد قرار دارد. جالب است بدانیم بیشتر معماری فضاهای بزرگ و اصلی این مسجد به صورت مستطیل و چهار‌گوشه می باشد .
اگر سرتان را بالا بگیریدکاشی‌کاری‌های فوق‌العاده زیبای لاجوردی را خواهید دید که برایتان تداعی از آسمان را خواهند داشت .

چی تریپ :  قله شاه البرز

 

چی تریپ

چاه آب و طولانی ترین قنات جهان :

می توان گفت شما در این مسجد با قدمت هزارساله تنها شاهد بلندترین مناره های جهان نیستید بلکه باید بدانید این زمین یا به عبارتی این خاکی که انتخاب شده است تا مسجد جامع در آن ساخته شود ، قدیمی ترین و طولانی ترین قنات جهان که به آن قنات زارچ می‌گویند از زیر مسجد جامع کبیر یزد نیز می‌گذرد و همین باعث شده است که در معماری و ساخت این مسجد نیز این نکته را در نظر بگیرند.
گفته می شود طول این قنات به 100 کیلومتر می‌رسد و تعداد چاه‌های آن 2115 حلقه است. باید بدانید قدمت این قنات تاریخی ، قنات زارچ به 3 هزار سال پیش بر‌می‌گردد که این در نوع خود حیرت‌آور برای همه است .
شما در اینجا کتابخانه وزیری که از کتابخانه‌های مشهور ایران محسوب می‌شود دقیقا کنار سر‌در اصلی مسجد جامع یزد، ساخته شده است را خواهید دید. این کتابخانه پنجمین کتابخانۀ خاورمیانه است که قدمت بسیاری دارد و یک امتیاز است .

چی تریپ

کلام آخر و چی تریپ :

ما به شما توصیه می کنیم اگر به شهر تاریخی با مردمان خوی گرم یزد سفر کردید از مسجد جامع آن دیدن کنید چرا که فقط مختصری از اعجاب و زیبایی ها و شکوه آن را با شما در میان گذاشتیم و شما باید از نزدیک این مکان را ببینید و لذت تجربه آن را به خاطر بسپارید . و اما بخش اصلی و دیدنی مسجد جامع یزد، محراب معروف آن است که با گچ‌کاری و مقرنس‌کاری تزیین شده و از کاشی‌های معرق‌کاری‌شده در آن استفاده شده است که بر روی آن طرح‌های گل و بوته و عبارت درشت «فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم» به چشم می‌آید.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها