غار علی صدر

غار علی صدر

به نام خدا

 

چی تریپ

غار علی صدر :

وقتی بحث سفر هیجان انگیز می شود یکی از جاهای دیدنی از بین هزاران جاهای دیدنی کشور ما به همدان و غار علی صدر اشاره می کنیم تا شما دست خانواده و دوستان را بگیرید و تجربه یک سفر خاطره انگیز را با همراهانتان تجربه کنید . اگر می خواهید با این مکان شگفت انگیز و دیدنی آشنا شوید در این مطلب با چی تریپ همراه باشید . ( نکته قابل قبول این غار یکی از غارهای تالابی ایران و همچنین معدود غارهای جهان می باشد که روزانه با بیش از 4هزار گردشگر و تقریبا در سال بالای 700 هزار نفر نیز می رسد و در جذب توریست نقش موثری در کشور دارد )

چی تریپ

تاریخ غار دیدنی علی صدر :

می توان گفت قدمت سنگ های این غار به دوره ژوراسیک نسبت داده می شود ، درواقع حدود 190 میلیون سال پیش آغاز شده و تقریبا تا 136 میلیون سال قبل ادامه داشته که خود شگفت انگیز است . گفته می شود غار علی صدراز ترکیب آب باران و گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و نفوذ در لایه های آهکی ضخیم به وجود آمده است. که گاز دی اکسید کربن با حل شدن در آب، ترکیب ناپایداری به نام بی کربنات کلسیم به وجود آورده و سنگ های آهکی پیشرفت کرده و فضاهای خالی را به وجود آورده ودر طول میلیون ها سال نیز این فضاهای خالی به هم پیوسته شده اند و این غار را تشکیل داده اند. درمحوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی نیز دارد. غار به طول ۱۱ کیلومتر می‌باشد که به علت صعب‌العبور بودن مسیر ۳ کیلومتر آن کشف شده‌است. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده که از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. گفته می شود غار علی‌صدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ماه ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرارگرفته است .

چی تریپ :  پدیده نو ظهور دریاچه چورت

چی تریپ

کشف غار علی صدر :

گفتنی ست مردم روستاهای اطراف از قدیم الایام به وجود این غارشگفت انگیز پی برده و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. علاوه بر این، در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند و همین موضوع باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع ۲٫۲۰ متر یعنی تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سال‌ها غیرممکن کند تا اتفاقی با وقوع زلزله مخرب فارسینج در ۲۲ آذرماه ۱۳۳۶، و ایجاد شکاف در کف غار سراب، آب نهر سراب به یکباره قطع شد و طی ۶ سال یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار علیصدر به ارتفاع طبیعی خود رسید و ورود به غار میسر گشت و به کم کم پای کوهنوردان به درون غار باز‌شد. گرچه دهانه غار بسیار تنگ بوده که در سال های بعدی آن را عریض تر کردند و حالا مسیری را برای پیاده روی و حرکت چند قایق نیز مجهز شده است.

چی تریپ

اولین کاوش حرفه ای :

اولین بار در 5 مهرماه 1342 شمسی توسط یک گروه 14 نفره و از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد آنها توانستند با کسب اطلاعات قبلی و بردن تجهیزات لازم برای حرکت روی آب ، و با عبور از دریاچه از شعبات و تالار های مختلف آن بازدید کنند و اولین نفرات بودند که زیبایی و عظمت و شکوه آن دیدند و همچنین توانستند اطلاعات اولیه در باب وسعت و ژرفای دریاچه و طول و عرض ، عمق و ارتفاع غار علی صدر را بدست آورند .

چی تریپ

چرا نام غارعلی صدر شد :

گفته می شود در قدیم اهالی روستا از این غار به عنوان مخزن و سد استفاده می کردند و از طرفی در اسناد روستا، نام ده (علی سد) آمده ولیکن در شناسنامه‌های اهالی، (علی سرد) ذکر شده است ،و در نتیجه در زمان احداث جاده برای روستا در سال ۱۳۵۰، پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را(علیصدر) نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای روستا و غار مصطلح شد.( نکته قابل توجه اینکه مردم امروزه اسم این غار را علی صدر می‌نامند، ولی در اصل اسم این غار به دلیل آبی که در آن وجود دارد و جزو آب‌های سرد است،(علی سرد) می‌باشد )

چی تریپ :  دربند تهران

کلام آخر و چی تریپ :

اگر به شهر همدان رفتید از این غار زیبا و معروف دیدن کنید . در آنجا شما می توانید در کنار یک قایقرانی هیجان انگیز در غار از دیگر امکانات اقامتی، رفاهی و تفریحی مانند رستوران های مختلف، بازارچه های صنایع دستی، شهربازی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ که در حوالی غار علی صدر برای پذیرایی از گردشگران ایجاد شده استفاده کنید .

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود 

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها