قله شاهان کوه

قله شاهان کوه

به نام خدا

قله شاهان کوه :

قله شاهان کوه : می توان گفت قله شاهان‌کوه بختیاری با ارتفاع 4040 متر از سطح دریا در 20 کیلومتری فریدون‌شهر واقع شده و بلندترین قله استان اصفهان و یکی از قله‌های مهم کوه‌های بختیاری نیز می‌باشد ، ما در چی تریپ و طرح قله های سیمرغ این بار هم می خواهیم شما را با یکی از این قله ها آشنا کنیم پس در ادامه این مطلب کوهنوردی ، گردشگری همراه ما باشید .

 

چی تریپ

شاهان کوه بام اصفهان :

می توان گفت بر روی خط‌الرأسی با همین نام و طولی بیش از 43 کیلومتر قرار گرفته که جهت کلی آن همسو با محور اصلی زاگرس یعنی شمال‌غربی ، جنوب‌شرقی است و از کوه‌های متعددی تشکیل شده که از شرق به غرب : قله دری، قله دودکشان، قله چال روغن، شاهان کوه، جه جر، گورمیشان، دره غول، لاشوم، برد خیمه، چال میشان و مارک که البته در محدوده‌های شاهانکوه، گورمیشان و لاشوم تراکم زیادی از قله‌ها مشاهده می‌شود . همچنین کوه‌های استان اصفهان را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخشی از کوه‌ها از پیشروی رشته‌کوه‌های زاگرس در استان اصفهان پدید آمده و بخش دیگر متعلق به رشته‌کوه‌های مرکزی ایران است. البته در مورد بخش اول می‌توان گفت در حقیقت مرتفع‌ترین قسمت رشته‌کوه زاگرس یعنی دنا به شکل یک دیوار طبیعی، استان اصفهان را از کهگیلویه و بویراحمد جدا می‌کند و در مورد بخش دوم می‌توان به کوهستان کرکس اشاره نمود که در این استان واقع است و یکی از معروف‌ترین قله‌های رشته کوه‌های مرکزی ایران است.

 

چی تریپ

شاهان کوه

رشته کوه های ایده آل کوهنوردی :

گفته می شود استان اصفهان یکی از استان‌های ایده‌آل و مناسب برای کوهنوردی است ، چرا که رشته‌کوه دنا، بلندترین کوه و بزرگترین چین‌خوردگی رشته کوه زاگرس، بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس قرارگرفته و قسمت‌های مناسبی برای کوهنوردی دارد. شاهان کوه از دره وهرگان در 40 کیلومتری باختر شمالی فریدونشهر شروع شده و رو به سوی جنوب خاوری تا دره آب میدانک، 25 کیلومتری جنوب باختری فریدونشهر به طول حدود 43 کیلومتر و عرض متوسط آن 10 کیلومتر می‌باشد. همچنین میزان بارندگی سالانه در شاهان کوه بین 800 تا هزار میلی‌متر و میانگین دمای سالیانه آن بین 5۵ تا 10 درجه سانتیگراد است . رودخانه خدنگستان، آب ترزه، آب سه پستان و آب سرداب می‌باشد و چشمه لنگان در شمال این رشته‌کوه قرار دارد.

چی تریپ :  قله شاه البرز

 

چی تریپ

مسیر شاهان کوه و روستای سیبک :

روستای سیبک به عنوان بزرگ ترین روستای گرجی نشین شناخته می شود که بعد از حمله کریم خان زند به گرجی نشین های فریدون شهر، اهالی ساکن در آن محله ها به روستای سیبک روانه شدند. قدمت این روستا را می توان به زمان شاه عباس اول نسبت داد، چرا که این روستای گرجی نشین را اسیران گرجی تبار ایجاد کرده اند.روستای سیبک در جایی قرار گرفته است که چند روستا را به فریدون شهر وصل می کند به همین علت از لحاظ اقتصادی رونق خوبی داشته است. در این روستا جاذبه های مختلفی وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند بسیار لذت بخش باشد. قرار گرفتن این روستا در آب و هوایی کوهستانی باعث شده است که افراد مختلفی در این منطقه سکونت داشته باشند. در قسمت جنوبی روستا رودخانه ای مشاهده می شود که دیدکوی نام دارد و کوه شاهان کوه هم در شمال شرق آن قابل مشاهده است، برای همین صعود به قله از این مسیر پیشنهاد می شود ،
ارتفاعات بلندی که در این روستا مشاهده می شود باعث شده که انواع گیاهان و گل های دارویی از قبیل شیرین بیان، گل گاوزبان، پونه، خاکشیر، گل ختمی و … در این منطقه به وفور وجود داشته باشد. در فصل بهار دشت لاله های واژگون در این روستا خود نمایی می کند و برای گردشگران لحظات منحصر به فردی را فراهم می آورد. خانه هایی قدیمی که با گل و چوب و شاخه های درختان پوشش داده شده اند، می تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد. روستای سیبک که در 5 کیلومتری از فریدون شهر قرار دارد برای گردشگری مکان مناسبی است، مسافران و گردشگران می توانند از راه های مختلفی راهی این شهر شوند و وارد روستا شوند.

 

چی تریپ

راه صعود یک قله زیبا :

باید بدانید که بهترین راه برای صعود به قله شاهان روستای چشمه سرداب از توابع فریدونشهر می‌باشد . از اصفهان به داران و پس از طی 20 کیلومتر در جاده آسفالته داران ، الیگودرز به محل انشعاب راه فرعی فریدونشهر می‌رسیم که در سمت چپ قرار دارد. از اینجا تا فریدونشهر 18 کیلومتر و از فریدونشهر تا روستای سیبک 8کیلومتر است که عمدتاً آسفالت می‌باشد. در ادامه از روستای سیبک مسیری به طور مستقیم به روستای سرداب پایین می‌رود. ولی می‌توان از مسیر بهتر سیبک، نهضت آباد، میدانک، روستای بردآسیاب و شاهنشین به سرداب پایین نیز استفاده کرد.مسیر نرمال صعود به قله شاهان کوه از جبهه شرقی و محلی به نام تنگ عرب در روستای سرداب بالا است. برای دسترسی به این مسیر ابتدا باید از فریدونشهر عازم روستای سرداب بالا یا چشمه بابا احمد شد و نرسیده به روستا، از سمت راست وارد جاده خاکی تنگ عرب گردید.

چی تریپ :  قله سیالان

 

چی تریپ

شاهان کوه

 

وقتی مسیر را پیموده در مدت زمان کوتاهی به این تنگه در ارتفاع 2700 متری می‌رسیم. در اینجا قله شاهان در روبرویمان در سمت غرب در دشت وسیعی که میان ما و قله قرار گرفته است دیده می‌شود که در آن چشمه‌های متعددی وجود دارد.اینجا محل اسکان عشایر منجزی است که برای ییلاق خود را به این نقطه مرتفع می‌رسانند. برای صعود به قله از خط‌الرأس سمت چپ استفاده کرده و پس از قرارگرفتن بر روی آن با استفاده از یال جنوبی که دارای شیب کمتری است به سوی قله پیش‌روی می‌کنیم. شرق و جنوب‌شرقی شاهان به صورت دیواره‌ای و صخره‌ای است.بهترین زمان صعود به قله شاهان کوه اواخر تیرماه می‌باشد.

 

چی تریپ

 

دیدنی ها در مسیر شاهان کوه :

گفته می شود مهمترین رودخانه‌های این منطقه خدنگستان، آب طُرزه، آب سه پستان و آب سرداب می‌باشند و چشمه لنگان در شمال این رشته‌کوه قرار دارد. قله شاهان کوه همچون نگینی در این منطقه زیبا می‌درخشد. چشمه بابااحمد در روستای سرداب بالا در دامنه شمالی رشته‌کوه واقع شده است . این تفریگاه زیبا دارای یک چشمه و کمپ گردشگری با سکوهای نشیمن و سرویس‌های بهداشتی است. همچنین این روستای ییلاقی زیبا در دامنه شمالی قله قرار داشته و در فصل‌های بهار و تابستان با دارا بودن یخچال‌های برفی عظیم و لاله‌های واژگون بسیار زیبا و چشمه سارهای فراوان، طبیعت زیبا و دل‌انگیز و آب و هوای مطبوعی را برای ساکنان و کوهنوردان و گردشگران منطقه تداعی می‌کند. (قابل ذکر است منطقه سرداب و بزاب متعلق به ایل بهداروند هفت لنگ بختیاری بوده و طوایف علاءالدین وند و منجزی از ایل بهداروند شاخه هفت لنگ بختیاری در آن سکونت دارند ) .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها