راهنمای سفر به شاخ آفریقا

راهنمای سفر به شاخ آفریقا

به نام خدا

راهنمای سفر به شاخ آفریقا :

راهنمای سفر به شاخ آفریقا : می توان گفت شاخ آفریقا (گاهی نیز به نام (شمال‌شرقی آفریقا) و گاهی با عنوان (شبه‌جزیرهٔ سومالی) خوانده می‌شود) یک شبه جزیره در شرق آفریقا می باشد که صدها کیلومتر در دریای عرب پیشروی کرده که در جنوب خلیج عدن قرار دارد. این محل شرقی‌ترین پیش‌رفتگی قاره آفریقا به‌شمار می‌آید. شاخ آفریقا از جنوب به اقیانوس هند و از شمال به خلیج عدن محدود می‌شود ، ما در چی تریپ و مطالب هیجان انگیزمان این بار می خواهیم شما را به یک سفر دور و دیدنی دعوت کنیم پس در ادامه همراه ما باشید .

 

چی تریپ

شاخ آفریقا کجاست :

گفته می شود شاخ آفریقا منطقه‌ای می باشد که دائماً شاهد بحران بوده ‌است. اتیوپی به لحاظ اهمیت جمعیتی، بخش قابل ملاحظه‌ای از منطقه شاخ را اشغال نموده‌است : حدود 85٪ درصد جمعیت منطقه در این کشور زندگی می‌کنند.(راهنمای سفر به شاخ آفریقا ) اما در عین حال تاریخ اتیوپی درگیری‌های بسیاری را بین مسلمانان و مسیحیان بر سر منابع و زمین برای زندگی نشان می‌دهد. و البته در دوران معاصر درگیری‌های ملی‌گرایان و طرفداران مارکسیسم ، لنینیسم نیز شمائی دیگر از درگیری‌ها بوده‌است. مابقی منطقه نیز شاهد جنگ‌های پیوسته بوده ‌است : یک جنگ داخلی بسال 1977 در سومالی اتفاق افتاد، که نتیجه آن بدون دولت ملی ماندن این کشور از سال 1991 به بعد بوده‌است. جنگ‌های داخلی سودانی‌ها در کشور سودان نمونه مهم دیگری از بی‌ثباتی در کل منطقه بشمار می‌رود. همچنین دیجیبوتی و اریتره نیز شاهد درگیری‌های مشابه‌بوده‌اند.از آن گذشته، این منطقه دائماً شاهد بلایای طبیعی مانند قحطی‌های مکرر (در اتیوپی) یا سیل (سومالی) که به ویژه به نقاط روستایی آسیب می‌رسانند.

 

چی تریپ

راهنمای سفر به شاخ آفریقا

در نتیجه، این منطقه از بالاترین سطح سوء تغذیه در جهان برخوردار بوده و همواره با بحران‌های انسانی گسترده دست و پنجه نرم می‌کند. از سال 2002 ، شاخ آفریقا نقطه اصلی تمرکز توجه ایالات متحده، فرانسه، آلمان به‌همراه یازده کشور آفریقائی در خصوص موضوع معروف جنگ علیه تروریسم قرار گرفته‌است.منطقهٔ شاخ آفریقا دربرگیرندهٔ کشورهای اریتره، جیبوتی، سومالی و اتیوپی است.(راهنمای سفر به شاخ آفریقا ) برخی جغرافیدانان سودان و کنیا را نیز جزو آن می‌دانند. جمعیتی بالغ بر 136 میلیون نفر را در خود جای داده‌است (اتیوپی 114 میلیون، سومالی 15 میلیون، اریتره 6 میلیون، و جیبوتی 1 میلیون نفر).این سرزمین به علت وجود تنگهٔ باب‌المندب برای آسیا و آفریقا ارزش راهبردی دارد، زیرا این تنگه، دریای سرخ را به اقیانوس هند می‌پیوندد.

 

چی تریپ

فرهنگ و مسائل نژادی :

باید گفت کشورهای منطقهٔ شاخ آفریقا از لحاظ فرهنگی با یکدیگر پیوستگی دارند. مردم محلی برای کشاورزی از گاوآهن استفاده نموده و برای زمانی طولانی به نگهداری شتران عربی به عنوان حیوانات اهلی، اشتغال داشته‌اند. برخی از گروه‌های مهم نژادی، زبانی شاخ آفریقا به‌شرح زیر می‌باشند:

چی تریپ :  معروف ترین هتل های جهان بخش 1

در جیبوتی: عفار (داناکیل) و سومالی (عیسی)
در اریتره: بیلن، آفار، بنی – عامر (بجا)، هدارب، کاناما (بازا)، نارا (نیالکتیک)، ساهو (آیروب)، رشایدا، تیگری و تیگرای. مردم جبرتی از مسلمانان تیگرینیاس هستند که خود را به عنوان نژادی مجزا می‌دانند .
در اتیوپی : آمهارا، آفارها، گروه‌های آگاو، گوریج، هامر، حراریان (همچنین حدیر یا ادیر)، آیروب‌ها (کاتولیک‌های ساهوس) اورومو‌ها، ساهو، سیداماها، سومالیائی‌ها، و همچنین گروه‌های کوچک دیگر که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. اقتصاد در آنجا ایالت‌های این منطقه قائم به چند محصول صادراتی بشرح زیر هستند:
سودان : کتان50 درصد کل صادرات.
اتیوپی : قهوه 80 درصد کل صادرات.
سومالی : موز و دام بیش از 50 درصد کل صادرات.

 

چی تریپ

راهنمای سفر به شاخ آفریقا

بوم‌شناسی گونه‌های جانوری ، شاخ آفریقا :

منطقه شاخ آفریقا یکی از مناطق ویژه تنوع زیستی یونسکو و یکی از دو ناحیه کاملاً خشک و کم‌کشاورزی به‌شمار می‌آید. و یکی از نواحی است که بشدت تحت تأثیر فراوانی چراگاه بوده و فقط 5 درصد درصد از مسکن‌های طبیعی اولیه آن هنوز باقی‌مانده‌ است. در بخش سوکوترا تهدید جدی دیگری بنام توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد. از طرفی حدود 220 نوع جانور پستاندار در منطقه شاخ آفریقا شناسائی شده‌اند. از میان گونه‌های در حال انقراض منطقه، ما به چندین گونه بزکوهی، مانند بیرا، دیباتاگ، دیک دیک نقره‌ای و غزال اسپک برمی‌خوریم. دیگر گونه‌های قابل ذکر عبارتند از الاغ وحشی سومالی، گراز صحرائی، میمون هاماداریاس، جانور نرم‌تن و شانه بسر اسپک. زبرای گریوز تنها گونه وحشی بنظیر اکوئید منطقه حساب می‌آید.
همچنین برخی از گونه‌های مهم پرندگان منطقه شاخ آفریقا عبارتند از بوبو بارتی بالو، سینه سرخ بال طلائی، سهره خانگی وارسانگ لی یا دراج دیجیبوتی.با بیش از 285 نوع خزنده مختص این ناحیه و حدود 90 گونه بیشتر از مناطق دیگر، خزندگان بومی در منطقه شاخ آفریقا از هر منطقه‌ای دیگر در آفریقا بیشتر یافت می‌شوند.در منطقه شاخ آفریقا حدود 100 گونه ماهیان آب شیرین یافت می‌شود که 10 گونه آن بومی هستند. در میان انواع بومی، ماهی خاردار کور سومالی و ماهی کی و سومالی که در حفره‌های زیر آبی ساکن هستند .

 

چی تریپ

راهنمای سفر به شاخ آفریقا

گونه‌های گیاهی در شاخ آفریقا :

تخمین زده می‌شود که حدود 5٬000 نوع گیاه آوندی در آن منطقه وجود داشته باشد، که نیمی از آن‌ها بومی منطقه هستند. گونه‌های بومی، بیشتر در سوکوترا و سومالی شمالی رشد یافته‌اند. در این منطقه دو خانواده‌ها گیاه بومی بنام‌های باربه یاسیائی و دیراچ ماسیائی وجود دارد. از میان دیگر گونه‌های قابل ذکر می‌توان به درخت خیار در منطقهٔ سوکوترا، نخل بنکوآلی، جوز یهب یا پنجه مریم سومالی اشاره‌کرد.

چی تریپ :  معروف ترین هتل های جهان بخش 1

 

چی تریپ

منطقه شاخ آفریقا و رقابت های ژئوپلتیک :

امروزه قاره آفریقا، به ویژه شاخ آفریقا یکی از نقاط استراتژیک در رقابت،پکن واشنگتن محسوب می‌شود. این مسئله خود نشانگر اهمیت شاخ آفریقا در آینده رقابت قدرت‎‌های بزرگ در منطقه دریای سرخ است.منطقه شاخ آفریقا (شامل اریتره، جیبوتی، سومالی و اتیوپی) به دلیل ملاحظات ژئوپلتیکی و استراتژیکی اهمیت شایانی در نگاه قدرتهای منطقه‌ای و جهانی دارد. این منطقه حلقه پیوند بین آفریقا، شبه جزیره عربستان، اقیانوس هند و گسترش آن به پاکستان است. خلیج عدن وگذرگاه آبیِ تنگه باب المندب دروازه مرکزی حمل و نقل تانکرهای نفتی(30 درصد از محموله های نفتی جهان از این تنگه می‌گذرد) از کشورهای اطراف خلیج فارس به آن سوی آبهاست.(راهنمای سفر به شاخ آفریقا )
و درضمن این منطقه دالان جابجایی نیروهای نظامی از کانالهای اصلی تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود. این جاذبه منجر به تشدید رقابت بین المللی و منطقه‌ای برای نفوذ در آن شده است. به بیان بهتر، تحولات ژئواستراتژیک در سطح منطقه و جهان باعث ارتقاء شاخ آفریقا به عنوان صحنه‌ای جدید جهت تعریف توازن قوا میان نیروها شده است. همین امر زمینه ساز تقویت حضور و نفوذ در این منطقه گشته که اغلب از طریق مکانیسم‌های اقتصادی و نظامی رخ می‌دهد.

 

چی تریپ

رقابت قدرت‌های فرامنطقه‌ای در شاخ آفریقا :

ایالات متحده آمریکا :در راستای تقویت حضور نظامی خود در شاخ آفریقا، در سال 2001 (کمپ لمونیر (Camp Lemonnier) را در جیبوتی تاسیس کرد. این کمپ در سال 2003 به مقر فرماندهی آفریکام (AFRICOM) و ستاد فرماندهی نیروهای ویژه در شاخ آفریقا (CJTF-HOA) تبدیل شد. لمونیر با بیش از 4000 سرباز، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در قاره آفریقا است .

فرانسه : نخستین کشوری بود که جیبوتی را مستعمره خود ساخت (1977_1850). پس از استقلال جیبوتی، فرانسه پایگاه نظامی در آن ایجاد کرد و در سال 2011 با معاهده (همکاری دفاعی) تجدید شد. حدود 2000 سرباز فرانسوی در این پایگاه حضور دارد که وظیفه تامین امنیت ترافیک تجاری در تنگه باب المندب، حفاظت از جیبوتی، آموزش نیروهای محلی و هماهنگی و پشتیبانی لجستیکی از ماموریت‌های سازمان ملل و فرانسه را بر عهده دارند.

چین و ژاپن :در سال 2011، ژاپن پایگاه )نیروهای دفاع شخصی ژاپن( در جیبوتی را با هدف تامین امنیت تجارت و مبارزه با دزدی دریایی افتتاح کرد. در سال 2017 نیز چین با هدف مبارزه با دزدی دریایی در شاخ آفریقا، کمک به ماموریت‌های نظامی و بشردوستانه و ماموریت‌های صلح، نخستین پایگاه نظامی خود در خارج را با دو هزار سرباز در جیبوتی تاسیس کرد. در طرح کمربند و جاده چین، جیبوتی نقطه‌ای حیاتی است که میتواند محافظ اصلی ناوگان تجاری چین در این منطقه باشد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها