قله شاه البرز

قله شاه البرز

به نام خدا

قله شاه البرز

قله شاه البرز : باید بدانید شاه البرز، نام رشته‌کوه و قله‌ای می باشد در البرز به ارتفاع 4170 متر. این رشته‌کوه، مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین را تشکیل می‌دهد. دامنهٔ جنوبی آن به درهٔ طالقان از استان البرز و دامنهٔ شمالی آن به درهٔ الموت از استان قزوین مشرف است ما در راستای آشنایی با طرح سیمرغ به معرفی بیشتر این قله ها پرداخته ایم پس در این مطلب هیجان انگیز گردشگری همراه چی تریپ باشید.

https://chitrip.ir/

از قله شاه البرز بیشتر بدانید:

می توان گفت راه جبهه شمالی شاه البرز از دو مسیر با مبدأ روستای دینه رود و همچنین روستای اوانک در انتهای دره الموت آغاز می‌شود و باتوجه به یخچال‌های جبهه شمالی شاه البرز و ریزشی و صخره‌ای بودن آن برای رسیدن به شاه البرز نیز باید ابتدا قله زیورچال را صعود نمود که ارتفاع آن 4080 متر می‌باشد

این قله در سمت غرب قله شاه البرز قرار گرفته ،به دلیل وجود یخچال و صخره مستقیما از طریق خط‌الرأس نمی‌توان از زیورچال به شاه البرز رفت و باید در حدود 500 متر فرود به داخل دره انجام داد و بعد بر روی یال شیر قرار گرفت که به قله شاه البرز می‌رسد که این مسیر از روستای اوانک تا قله شاه البرز در حدود 12 کیلومتر می باشد.

https://chitrip.ir/

مسیر صعود جبهه جنوبی دره طالقان:
گفته می شودبرای صعود به قله شاه البرز از جاده طالقان از نیمه راه کرج ،قزوین در حوالی آبیک از اتوبان جدا شده و پس از گذشتن از گردنه‌ای در بین راه و عبور از پل رودخانه، طالقان به (شهرک) که مرکز بخش طالقان است می‌رسیم. لازم به یادآوری است که بخش الموت آبادی‌ایی به نام شهرک دارد که نباید با شهرک طالقان اشتباه شود پس حواستان را جمع کنید

در ادامه از شهرک با طی پنج کیلومتر خود را به آخرین آبادی یعنی حسنجون می‌رسانیم. باید دقت کرد که در بعضی نقشه‌ها روستای هرنج را کمی بالاتر از حسنجون نوشته‌اند که البته این روستا هیچ ارتباطی با مسیر صعود قله شاه البرز ندارد. دورنمای قله از گردنه بین آبیک و شهرک تا کمی بالاتر از حسنجون دیده می‌شود.

https://chitrip.ir/

روستایی زیبا در مسیر فتح قله:
با توجه به اینکه روستای حسنجون در ارتفاع 1950 متری و قله شاه البرز در ارتفاع تقریبا 4170 متری واقع شده‌اند پس باید ارتفاعی معادل 2220 متر را در 17.5 کیلومتر طی نمود که این موضوع باعث شده است که علی‌رغم این راه طولانی، بیشتر مسیر حرکت در یک شیب ملایم وخوابیده طی گردد و فقط در انتهای مسیر در نزدیکی‌های قله بر روی گرده شیر مقداری شیب مسیر افزایش می‌یابد.

چی تریپ :  بندر انزلی

در ادامه از حسنجون در کرانه غربی رودخانه از کوچه‌باغ‌ها عبور کرده و پس از طی مسافتی به نقطه‌ای می‌رسیم که رودخانه به دو شعبه تقسیم می‌شود.دره و رودخانه سمت راست را انتخاب کرده و در جانب غربی رود، راه مالرو بعد از تراورس با یک یال فرعی مشرف به دره اصلی مجددا ادامه یافته و در کف دره به نقاط مسطحی می‌رسد که محل مناسبی برای کمپینگ نیز است، برای رسیدن به این منطقه از ده حسنجون به زمانی نسبتا طولانی کوهنوردی احتیاج است پس پای سفر داشته باشید و لذت ببرید.

https://chitrip.ir/

پناهگاه و جانپناه در مسیر:
کوه شاه البرز فاقد پناهگاه و جانپناه می باشد و بهترین مکان برای کمپ زدن و شب مانی در گوسفندسرای میانو (میان آب) است که در ارتفاع 2900 متری در 12کیلومتری بعد از روستای حسنجون قرار دارد.کل مسیر پیمایش شده از روستای حسنجون تا قله شاه البرز در حدود 17.5 کیلومتر می‌باشد که می‌توان گفت یکی از طولانی‌ترین مسیرهای متعارف صعود به قله در بین قلل ایران بوده است.

در مسیر جنوبی قله شاه البرز به دلیل وجود چندین دو راهی در طول راه صعود و فرود باید مراقب بود که از مسیر اصلی خارج نشد و به غیر از رودخانه‌ها که در بیشتر مسیر وجود دارد جهت آبگیری چندین چشمه هم تا قله وجود دارد.

https://chitrip.ir/

دید از قله به دیگر نقاط اطراف:
باید گفت از روی قله شاه البرز دره الموت در شمال، قله دماوند و قلل چهارهزارمتری البرز مرکزی در شرق، منطقه علم کوه در شمال شرق، منطقه ناز و کهار در جنوب شرق، قله سیالان در شمال غرب و دورتر از آن قله خشچال دیده می‌شوند.لازم به یادآوری است که صعود زمستانی شاه البرز از منطقه الموت و از تیغه غربی صورت می‌گیرد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تجهیزات کامل زمستانه دارد.

پوشش گیاهی درشاه البرز شامل سیب، گردو، گیلاس، گلابی، زرشک کوهی، زالزالک و … و درختان چنار، بید، گیاهان کوهستانی علفی، دارویی و تزئینی مثل ریواس، تره کوهی، کاسنی، اویشن و … می‌باشد. و همچنین جانورانی همچون خرگوش، کفتار، گراز، گرگ، خرس و پرندگانی نظیر عقاب، دم جمبانک، زاغچه، قوش، کبک و … در این منطقه زیست می‌کنند.

چی تریپ :  قلعه رودخان

https://chitrip.ir/

بهترین فصل صعود به قله شاه البرز:
تابستان بهترین فصل برای صعود شماست و برای دسترسی به آب چندین چشمه در مسیر موجود است. چشمه اولنگ آخرین چشمه می‌باشد که حدوداً دو ساعت مانده به قله در ارتفاع 3376 متری واقع شده است. همچنین وضعیت آنتن دهی موبایل در اکثر طول مسیر پیمایش مناسب می‌باشد.نزدیکترین مرکز درمانی به این منطقه خانه بهداشت روستای حسنجون است.

https://chitrip.ir/

جاهای دیدنی دیگر در اطراف قله شاه البرز :
گفته می شود کتیبه گردنه عسلک یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی طالقان است که میراث تاریخی به‌جامانده از دوره قاجار در روستای گراب از توابع شهرستان طالقان است. در دامنه ارتفاعات یخچال و میش چال و در جنوب غربی گردنه عسلک، کتیبه تاریخی عسلک قرار دارد که در سال 1381 ثبت ملی شده است.در بهار دشت‌های پر از گل چشمانتان را نوازش می‌کند.

در تابستان به باغ‌های پر از میوه گوناگون برمی‌خورید. در پاییز هم منظره‌ای از درختان هزار رنگ در کنار دریاچه طالقان خواهید دید. طبیعت بی‌همتا اطراف دریاچه آن را منحصربه‌فرد کرده است. اگر می‌خواهید از این دریاچه دیدن کنید، بهترین فصل بازدید تابستان و بهار است.ارژنگ قلعه یا قلعه ارژنگ در جنوب روستای میناوند قرار دارد.

برای رسیدن به این قلعه لازم است دو الی سه ساعت از روستای میناوند فاصله بگیرید. این قلعه در سال 544 هجری ساخته‌شده است. این قلعه 2850 متر از سطح دریا فاصله دارد. این قلعه یکی از مهم‌ترین قلعه‌های اسماعیلیان است که در طول تاریخ به نام‌های دل جنگ و قلادوش مشهور است. موقعیت بی‌همتا قلعه باعث اشراف کامل دیده‌بان‌ها تا انتهای دره طالقان می‌شد. همچنین از بالای قلعه مناظر سد طالقان و بخشی از قله شاه البرز قابل‌دیدن است.

 

چی تریپ

تولید محتوا در چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها