جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد

به نام خدا

 

جاهای دیدنی یزد :

ما در سرزمینی پر از زیبایی و جاذبه های شگفت انگیز هستیم که در نقطه به نقطه آن می توان سفر کرد و تجربه های فراموش نشدنی داشت . ما در چی تریپ می خواهیم این بار شما را به یک گردش در شهر تاریخی یزد ببریم و تا بیشتر با این شهر آشنا شوید.

 

چی تریپ

یزد این شهر کهن قدیمی و پابرجا، معروف به شهر قنات و قنوت و اولین شهر خشتی جهان از شهرت زیادی برخوردار می باشد که همچنین به دلیل معماری منحصربه‌فرد و ساختار قدیمی بکر بناهایش در سال 1396 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. و می توان گفت یزد با 1357 اثر ملی نیز یکی از دیدنی ترین نقاط ایران است .( جالب اینکه شهر یزد صاحب اولین بانک و صندوق امانات جهان با قدمت 1700 ساله می باشدکه گفته می شود یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا درخت سرو ابرکوه در خاک‌های این شهر پیر ریشه دارد )

چی تریپ

یزد و خانه ی لاری ها :

یکی از جاذبه های گردش گری در یزد و محله فهادان و درنزدیکی زندان اسکندر ، خانه تاریخی و معروف لاری هاست ( باید بدانید که یزد بسیار خانه تاریخی دارد که مال تجار و افراد سرشناس دوره های مختلف می باشد ) این مکان برمی گردد به دوره قاجار و خانه فردی سرشناس است که بیش از 270 سال پیش از فارس به یزد آمدند و همچنین گفته می شود تا پایان دوره حکومت رضاشاه نیز این خانه همچنان یک خانه اعیان‌نشین بوده است ، بعدها که متروکه ماند (این بنا مدتی هم خانقاه نعمت‌اللهی بود) میراث فرهنگی یزد آن را خریداری و مرمت کرد. وحالا درهای این خانه تارخی به عنوان نمادی از معماری باشکوه قاجاری به روی مردم باز است. و باید گفت معماری زیبای آن چشم گیر است اتاق های این بنا دور تا دور حیاط اصلی چیده شده‌اند. و شما وسط حیاط هم یک حوض آبی بزرگ با گل‌های رنگین دور و برش خودنمایی می کند را می بینید .( خانه لاری ها در لیست آثار ملی یافت می شود )

چی تریپ :  جاهای دیدنی مشهد

 

چی تریپ

میدان امیر چمخماق :

در جایی دیگر از شهر یزد شما می توانید به میدان دیدنی امیر چخماق بروید که مکانی مناسب برای عکس های یادگاری گرفتن است . این میدان بعد از غروب و با نورپردازی نارنجی رنگ در زیباترین حالت خود است که نباید از دیدنش غافل شوید . همچنین در آنجا تکیه ها و مسجد و دوآب انبار وجود دارد که رد پای تاریخ را دنبال کنید به دوره تیموریان می رسد . گفته می شود این مکان به دست حاکم یزد و در دوره شارخ تیموری یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و به کمک همسر وی ساخته شده است ، تکیه و مسجد امیر چخماق در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. ( در حیاط تکیه نخل معروف یزد جا خوش کرده و دور حیاط مغازه هایی وجود دارند که کار شما را برای سوغاتی خریدن راحت کرده اند ، از قطاب و باقلوا ، تا کیک یزدی های معروف )

 

 

چی تریپ

آتشکده میزبان آتش های 1500 ساله :

یکی از جاهای معروف که به گوش همه آشناست آتشکده یزد می باشد که در باره این مکان دیدنی می گویند میزبان آتش مقدس 1500 ساله است و تنها پیروان زرتشت را جذب نکرده بلکه گردش گران بسیار و با هر دین و آیین به این مکان جذب می شوند و ساعات خوشی در آنجا سپری می کنند . برای دیدن آتشکده باید بلیط ورودی تهیه کنید و بعد وارد حیاط وسیع آتشکده می شوید . جایی دیگر برای گرفتن عکس های زیبا و به یادماندنی ، ساده بودن این آتشکده برخلاف خیلی از عبادت گاها از شکوه تزئینات معماری بهره نبرده چون آتشکده زرتشتیان با الهام از معماری تخت جمشید و آتشکده پارسیان هند ساخته شده است .

 

چی تریپ

باغی زیبا به نام باغ دولت آباد :

باز در گوشه ای دیگر از این شهر تاریخی دعوت می شوید به عمارت و باغ زیبای دولت آباد که حوض بزرگ و فواره های آن در وسط باغ خودنمایی می کنند . همچنین پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی، حوضخانه و کاربندی‌های زیبای عمارت را چندین برابر کرده است . و از سویی بادگیری که مانند تاج بر سر این عمارت نشسته، بلندترین بادگیر دنیاست. ( جالب است بدانید که چند باغ از باغ های ایران در لیست یونسکو ثبت می باشد که باغ دولت آباد با قدمت 260 نیز جزء آنها می باشد )

چی تریپ :  مسجد جامع یزد

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها