طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان : به طور کلی کوه به یک یال منفرد از زمین گفته می شود که اطراف آن را دشت احاطه کرده و بیش از 600 متر ارتفاع دارد. قله همچنین بلندترین قسمت کوه، یک تپه یا یک زمین ناهموار است. اورست با ارتفاع 8848 متر مرتفع ترین کوه جهان و K2 با ارتفاع 8111 متر دومین کوه مرتفع جهان است، در حالی که دومین قله مرتفع جهان پس از اورست یکی از قله های فرعی قله اورست است. یک کوه مستقل نیست بلکه ارتفاع آن است. بیشتر از K2 است. رشته کوه دنا در مرز استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که به نقلی بیش از ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر را در دل خود داراست که این نیز در بین کوه های ایران تعداد قابل توجهی محسوب می شود. رشته مرکزی دنا که قله قاش مستان در آن قرار دارد بیش ۱۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد که مسیر آن از روستای خفر به سمت گردنه بیژن می باشد و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود میکشد. قله قاش مستان بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا می باشد و در میان ده قله مرتفع ایران جایی دارد.

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

معرفی کوه دنا

رشته كوه دنا بخشي از سلسله جبال زاگرس مي‌باشد كه از شمال غربي به جنوب شرقي امتداد دارد. طول رشته كوه زاگرس تقريبا ۷۰ كيلومتر و در مرز مشترك استانهاي اصفهان، كهكلويه و بویراحمر و فارس مي‌باشد. کوه دنا بیش از 40 قله بلندتر از 4000 متر دارد در شمال و جنوب این رشته کوه، روستاها، تاکستان‌ها و باغ‌های سیب، پر از عشایر مختلف به همراه محیط‌زیست ملی خریدون، خرسان و رودخانه کارون در جنوب وجود دارد. در این مسیر می توانید ضمن لذت بردن از مناظر دیدنی ارتفاعات زاگرس، پوشش گیاهی بی نظیر رشته کوه های زاگرس را در کنار آب و هوای معتدل کوهستانی آن مشاهده کنید.

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

کوه‌های دنا در جنوب ایران به دلیل طول، تنوع قله‌ها و مسیرها، مقدار آب و پوشش گیاهی متمایز، مکانی عالی برای پیاده‌روی چند روزه است. کوه‌های عظیم دنا که 80 کیلومتر وسعت دارند در دل رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارند. از شمال غربی تا جنوب شرقی این رشته کوه با بیش از چهل +4000 قله را می توان یافت. نام این زیرشاخه که در اصل دهنار یا ده انار نامیده می‌شود، به شهر انارکاری اطلاق می‌شود که هنوز بقایای آن در دشت‌های کوه‌های دنا دیده می‌شود.

چی تریپ :  طرح سیمرغ قله هزار

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

قله قاش مستان

بلندترین قله دنا، قاش مستان یا بیژن 3 (4300 متر) در منطقه مرکزی قرار دارد. قاش مستان با ارتفاع ۴۴۰۹ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله رشته‌کوه دنا و به طور کلی رشته‌کوه‌های زاگرس است. این زیر مجموعه یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده طبیعی ایران را در بر می گیرد. قله قش مستان یا بیژن 3 (4300 متر) مرتفع ترین قله دنا است. حوض دال، کلخرمن، قلم، مورگل، پازن پیر و بیژن 1و2 از دیگر قلل مرتفع رشته کوه دنا هستند. حوض دال به دلیل مسیر متمایز و سرپناه مجهزترش بیشتر مورد علاقه است. سفرهای چند روزه ایرانی که شامل پیمودن بسیاری از قله‌ها می‌شود، نیاز به مهارت‌های پیشرفته و درک کامل مسیرها دارد.

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

حیات جانوری و گیاهی کوه ها که به دنا لقب پارک ملی حفاظت شده را داده است، یکی دیگر از جاذبه های این کوه است. بر روی این کوه بلند ایرانی نیز آب فراوان است و در بهار و اوایل تابستان هر گوشه چشمه یا پاییزی است. در دنا که زمستان های خطرناکی نیز دارد، اواخر بهار تا اوایل تابستان بهترین زمان برای کوهنوردی است. طبیعت این منطقه سردسیر، بیشتر ایام دارای برف در ارتفاعات، و رودخانه های خروشان در پایین دست است و تنوع جانوری از پرندگان شکاری و حیوانات وحشی تا انواع شکارها باعث شده که منطقه حفاظت شده دنا حیات وحش جالبی را در برگیرد. راه دسترسی از اصفهان به سمت شهرضا و سمیرم و سپس روستای حنا و خفر می باشد.

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

علت نامگذاری قله قاش مستان

وجه تسمیه نام قله قاش مستان یا بیژن ۳، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک می‌باشد. قاش مستان کوه زیبا و بلند دارای شکافهای صخره ای است که به زبان محلی به این شکافها قاش یا قاچ می گویند. قوچ ها در فصل بهار و برای در امان ماندن از حیوانات وحشی برای جفت گیری وارد این شکاف ها می شوند تا با خیالی راحت به عشق بازی برسند. در زبان بومیان منطقه عاشقی و مستی زیاد فاصله ای ندارند و معمولاً این دو واژه با هم استفاده می شوند. بنابراین قاش مستان، جایی برای مستی کردن بزها و قوچ های کوهی و حتی کبک ها است.

چی تریپ :  طرح سیمرغ قله سبلان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طرح سیمرغ قله قاش مستان

طبیعت مسیر کوهنوردی

طبیعت این منطقه سردسیر، بیشتر ایام دارای برف در ارتفاعات، و رودخانه های خروشان در پایین دست است و تنوع جانوری از پرندگان شکاری و حیوانات وحشی تا انواع شکارها باعث شده است که منطقه حفاظت شده دنا حیات وحش جالبی را در برگیرد. مسیر صعود از روستای خفر شهرستان سمیرم در جنوب اصفهان شروع می شود. از روستای خفر یک جاده خاکی به طول ۳ کیلومتر از میان باغات سیب عبور می کند تا به مسیری برسید که به سمت غرب در پاکوب سمت شمال دره یا رود تا جانپناه فلزی ختم می شود. از بالای روستای خفر؛ کنار خانه کوهنوردان برج آسمان تا انتهای جاده خاکی داخل باغات سیب یک ساعت، از ابتدای پاکوب تا جانپناه دو ساعت و نیم، از جانپناه تا گردنه مورگل از مسیر دره و کنار برف چال ۴ ساعت (که این زمان را در مواقع برفی باید ۷ساعت محاسبه نمود)، و از گردنه مورگل تا قله قاش مستان ۱ساعت طول خواهد کشید. به عبارتی زمان رسیدن به قله قاش مستان دنا از بالای روستای خفر حدود هفت و نیم تا ده و نیم ساعت به طول خواهد انجامید.

طرح سیمرغ قله قاش مستانطرح سیمرغ قله قاش مستان

آدرس قله قاش مستان دنا:

ایران، اصفهان، شهرضا، سمیرم، روستای حنا، روستای خفر (۶۷۰کیلومتری تهران)، قله قاش مستان دنا.

 

صفحه نخست

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها