طرح سیمرغ قله سبلان

طرح سیمرغ قله سبلان

به نام خدا

طرح سیمرغ قله سبلان :

کوه سبلان که با نام سولطان ساوالان نیز شناخته می شود؛ سومین قله بلند ایران، با ارتفاع4811 متر است. کوه سبلان دارای آنشفشانی خاموش و یکی از زیبا ترین کوه های ایرانمان است. از مکان های دیدنی این کوه می توان به اسکی آلوارس ، چشمه های آب گرم در دامنه های سبلان که محل جلوس پیامبر ایرانی، زرتشت بوده است، یخچال شمالی سبلان و دریاچه زیبای این قله اشاره کرد.
ما در این مطلب تمام نکاتی که راجع به سبلان باید بدانید را درج کرده ایم. با چی تریپ همراه باشید .

 

چی تریپ

مشخصات کوه سبلان :

کوه سبلان در استان اردبیل، 35 کیلومتری شهر اردبیل و 25 کیلومتری شهرستان مشگین شهر واقع شده است. سبلان که به ترکی ساوالان دنیز خوانده می شود با ارتفاع 4811 متر پس از قله دماوند و علم کوه ، سومین قله بلند ایران است. آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و وجود یخچال‌ها و برف دائمی که موجب تاسیس پیست اسکی آلوارس شده است، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های این ناحیه هستند. قله سبلان که در زبان تالشی با نام «سلفون» شناخته می‌شود، با شماره ۱۹۴۹۶/۱۲ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است. سند مالکیت این کوه از ارتفاع بالای ۳,۶۰۰ متری قله به وسعت ۶,۲۰۰ هکتار، در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد. تقریبا می‌توان گفت صعود به ارتفاعات این کوه یا استفاده از چشمه‌های آب گرم، بهترین کارهایی است که در سفر به سبلان می‌توان انجام داد. ازاین‌رو، گردشگران و کوهنوردان بسیاری در تمام ایام سال به این کوهستان سفر می‌کنند.

 

چی تریپ

جغرافیای کوه سبلان :

سبلان نوعی کوه آتشفشانی و غیرفعال است که از دره قره‌سو در شمال غرب استان اردبیل شروع می‌شود و تا کوه قوشاداغ ، در سمت شرق این استان امتداد دارد. مخروط آتشفشانی چینه‌ای سبلان را گدازه‌های سطحی به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع اشغال کرده است. سبلان درمجموع سه قله مشهور دارد. بزرگ‌ترین قله سبلان، به سلطان شهره است. دو قله‌ دیگر نیز هرم و کسری نامیده می‌شوند. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه که می‌توان آن را به‌نوعی نماد سبلان هم دانست، سنگی طبیعی به‌شکل یک عقاب است. این سنگ که با نام قارتال نیز شهرت دارد، در غرب قله سبلان و در کنار جان‌ پناه واقع شده است.

چی تریپ :  قله سنبران

 

چی تریپ

مسیر های دسترسی به کوه سبلان :

مسیر اول : برای دسترسی به مسیر صعود شمالی قله سبلان، باید از شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشگین‌ شهر، جانب جنوب بروید تا به آبگرم شابیل برسید. از آبگرم شابیل می‌توانید با خودرو خود را به پناهگاه سبلان برسانید. همچنین لندرورهای کرایه‌ای برای این مسیر وجود دارد. اگر هم ترجیح می‌دهید کمی بیشتر ورزش کنید، می‌توانید مسیر را پیاده بروید. طی مسیر با ماشین حدود نیم ساعت و به‌صورت پیاده چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد .

مسیر دوم : برای دسترسی به مسیر صعود جنوبی سبلان، باید از پیست اسکی آلوارس حرکت خود را آغاز کنید. این پیست از سرعین حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و مسیر آن آسفالت است. حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر پیش از رسیدن به پیست آلوارس، راهی شوسه در سمت چپ به چشم می‌خورد که به عشایر تعلق دارد و در امتداد کوه بالا می‌رود. این مسیر را می‌توانید با ماشین شاسی‌بلند یا به‌صورت پیاده طی کنید تا به محل چای گوزی برسید. اولین چادر عشایر در این محل واقع شده است. طی مسیر با ماشین حدود ۲۰ دقیقه و به‌صورت پیاده حدود دو ساعت به طول می‌انجامد.

مسیر سوم : برای دسترسی به مسیر صعود غربی کوه سبلان، در مسیر تهران به مشگین شهر، خود را به سه‌راهی لاهرود برسانید. از آنجا باید به‌سمت آبگرم شابیل حرکت کنید. با هماهنگی قبلی می‌توانید برای طی این مسیر از لندرورهای محلی استفاده کنید. پس از شابیل، وارد جاده‌ای خاکی شوید تا به دریاچه قارا گول برسید. مسیر صعود از این نقطه آغاز می‌شود.

 

چی تریپ

کوه سبلان و زرتشت :

طبق باور بسیاری از مردم و یا حتی کتاب معروف نیچه ، به نام چنین گفت زرتشت به پایین آمدن زرتشت از این کوه اشاره شده شده است. به همین دلیل این کوه در بین مردمان بومی بسیار مقدس است.

 

چی تریپ

دریاچه سبلان :

نکته جذاب در مورد سبلان، وجود یک دریاچه بیضی‌شکل در بالای قله‌ آن است که گردشگران زیادی را به سوی این منطقه جذب می‌کند. دریاچه کوه سبلان عمقی حدود ۴۰ متر دارد. جز تابستان، آب دریاچه در دیگر ماه‌ها منجمد است؛ در ماه‌های تابستانی نیز این دریاچه آبی صاف و زلال دارد. از آنجایی که آفتاب به بخش جنوبی دریاچه نمی‌رسد، این قسمت در تمام طول سال پوشیده از برف است. آب دریاچه از بارش باران و ذوب برف قله تامین می‌شود و جلبک‌ها و جانداران سخت‌پوست، عمده موجودات زنده‌ آن را تشکیل می‌دهند. پیرامون دریاچه نیز سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ جای گرفته‌اند که از جنس بازالت، آندزیت و تراکیت هستند و گستره آن‌ها تا درون دریاچه امتداد می‌‌یابد. با قرارگیری در ارتفاع ۴,۸۱۱ متری، دریاچه سبلان در فهرست مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان ثبت شده است.

چی تریپ :  کوه های ایران و طرح سیمرغ

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها