طرح سیمرغ قله هزار

طرح سیمرغ قله هزار

طرح سیمرغ قله هزار

مقدمه
طرح سیمرغ قله هزار : قله هزار مرتفع ترین قله در جنوب ایران و چهارمین قله مرتفع کشور است که مقصد بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردان است. ایران کشوری است که در جای جای آن قله های بلند و مرتفع قرار گرفته است که صعود به آن ها گرچه سخت است اما برای بسیاری از افراد لذت بخش است که قله هزار هم جزو آنان است. استان کرمان یک استان کویری است اما کوه های مرتفع و فراوانی را در خود جای داده است. مهم ترین و معروف ترین کوه استان کرمان ، قله هزار است که یکی از قله های طرح سیمرغ نیز محسوب می شود. کوه هزار به دلیل وجود و رشد هزار نوع گیاه متفاوت ، هزار نامیده شده است.
هزار 4501 متر ارتفاع دارد و از نظر طبیعی و میراث فرهنگی جذابیت های فراوانی دارد. برای آشنایی بیشتر با این قله زیبا با ما همراه باشید.

طرح سیمرغ قله هزار

طرح سیمرغ قله هزار

موقعیت جغرافیایی هراز :
قله هزار در جنوب شهرستان راین در استان کرمان واقع شده است. هزار ، قله ای منفرد است که از شمال به روستا های صاحب آباد و اصفهانیوته و کوهستان چوپار، از غرب به اوردیکان ، راسک و ده مرتضی و از جنوب به روستای زیارتگاه و از شمال شرق به راین محدود می شود. کوه هزار از شمال نیز به کوه های پلوار و چوپار و جنوب به کوه جبال بارز می رسد.
ارتفاع دقیق قله هزار با اندازه گیری جی پی اس 4501 تخمین زده شده است . این قله بلندترین قله استان کرمان و مرتفع ترین قله فلات مرکزی ایران محسوب می شود.

طرح سیمرغ قله هزار

طرح سیمرغ قله هزار

ویژگی های قله هزار :
روستا های دامنه کوه هزار ، آب و هوایی دل انگیز دارد که در فصل بهار و تابستان پذیرای مهمان های فراوانی هستند. در دل این کوه آبشار راین قرار دارد که زیبای این قله را دو چندان کرده است.
در فاصله کمی از این قله زیارتگاهی وجود دارد که به صورت سنگ چین های مربع شکل ساخته شده است. بسیاری از افرادی که از این قله دیدن کرده اند گفته اند که این زیارتگاه بسیار شبیه به زیارتگاه های الهه آناهیتا است.
روستای باب زنگی با 3309 متر ، مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران است که در کوه هزار قرار دارد. در این روستا چندین خانوار نیز سکونت دارند. بومیان این منطقه روستای باب زنگی را در زنگی نیز می نامند.

چی تریپ :  قله شاهان کوه

طرح سیمرغ قله هزار

طرح سیمرغ قله هزار

در تمام فصول سال مردم در روستا ساکن هستند اما در فصل زمستان به دلیل بارش سنگین برف راه ارتباطی آنها با شهرستان راین برای مدتی قطع می شود.
در مسیر سفر به آبشار راین روستا های زیبا و دیدنی از جمله : خالق آباد ، ظهرود بالا ، خیر آباد و ظهرود پایین قرار دارند که در فصل های بهار و تابستان توجه گردشگران را به خود جذب می کنند.
پوشش گیاهی و جانواری قله هزار
کوه هزار به دلیل دارا بودن هزار نوع گیاه گوناگون اعم از : مرزن جوش ، چوب شور کوهی ، انغوزه ، آلاله ، مفروح ، پیازچه کوهی ، ازگن ، درمنه ، بومادران ، کرفس کوهی ، آویشن ، کما ، ریواس ، کال ، گون ، قارچ و …. هزار نامیده شده است.
این قله هزار زیستگاه جانورانی مانند : کبک دری ، خرگوش ، گرگ ، کل و بز ، گراز، روباه ،خرس ، کبک و …. است.

طرح سیمرغ قله هزار

آبشار راین :
به جرات می توان گفت زیباترین و معروف ترین جاذبه در مسیر صعود به قله هزار ، آبشار راین می باشد. این آبشار در حدود 15 کیلومتری شهرستان راین قرار دارد که در چهار مرحله به پایین سرازیر می شود. فرود اول آبشار راین 3 متر و مرحله دوم 4 متر است. در مرحله سوم فرود آب آبشار راین از لبه پرتگاه تا سنگ بزرگ قفل شده ادامه دارد و در مرحله آخر فرو آب این آبشار از سنگ بزرگ شروع شده و تا حوضچه سنگی امتداد دارد.

طرح سیمرغ قله هزار

جانپناه و پناهگاه :
پناهگاه هزار در دامنه های شمالی این قله ساخته شده است. ارتفاع این پناهگاه حدود 3100 متر است. پناهگاه هزار از سنگ ساخته شده است و ظرفیت معمولی آن 25 نفر و ظرفیت یک اتاق اختصاصی 8 نفر را دارد.

طرح سیمرغ قله هزار

مسیر های صعود به قله هزار :
مسیر رایج برای رسیدن به این قله جبهه شمالی است که کوهنوردان و طبیعت گردان در این مسیر پناهگاه هزار و آبشار راین را مشاهده می کنند. مسیر های دیگری مانند دره میرشادی ( دره امید )، دره اردیکان و دره باب زنگی برای صعود به قله هزار وجود دارد.

چی تریپ :  دماوند آخرین حلقه سیمرغ

طرح سیمرغ قله هزار

بهترین زمان صعود به قله هزار، فصل زمستان :
صعود زمستانی قله هزار نیز مانند تمامی کوه های استان کرمان و منطقه فلات مرکزی ایران ، زمستان های طوفانی و سردی به همراه دارد. صعود به این قله در زمستان از صعود به قله چوپار در فصل زمستان ساده تر است اما همچنان افراد باید آمادگی بدنی بالایی برای صعود به قله هزار داشته باشند.

 

صفحه نخست

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها