تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

مقدمه :

تخت جمشید میراث جهانی : تخت جمشید که توسط داریوش اول در سال 518 قبل از میلاد تأسیس شد، پایتخت امپراتوری هخامنشیان بود. این بنا بر روی یک تراس نیمه مصنوعی و نیمه طبیعی ساخته شده است، جایی که پادشاه پادشاهان یک مجموعه کاخ چشمگیر با الهام از مدل های بین النهرینی ایجاد کرده اند. اهمیت و کیفیت ویرانه های تاریخی آن را به یک سایت باستانی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

ارزش جهانی برجسته :

تخت جمشید که ویرانه های باشکوه آن در دامنه کوه رحمت ( کوه رحمت ) در جنوب غربی ایران قرار دارد، یکی از بزرگترین آثار باستانی جهان است. شهر شاهنشاهی تخت جمشید که به عنوان گوهر مجموعه‌ های هخامنشی ( فارسی ) در زمینه‌ های معماری، شهر سازی، فناوری ساخت و ساز و هنر شهرت دارد، در زمره محوطه‌ های باستان‌ شناسی قرار می‌ گیرد که مشابهی ندارند و شاهدی بی‌ نظیر از کهن‌ ترین تمدن هستند. تراس عظیم شهر در حدود سال 518 قبل از میلاد توسط داریوش بزرگ، پادشاه امپراتوری هخامنشی آغاز شد. در این تراس، پادشاهان متوالی مجموعه‌ ای از ساختمان‌ های کاخ خیره‌ کننده از نظر معماری، از جمله کاخ عظیم آپادانا و تالار تخت ( تالار صد ستون ) را برپا کردند.

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

تراس نیمه مصنوعی :

این مجموعه 13 هکتاری از رویکردهای باشکوه، پلکان‌ های یادبود، اتاق‌ های تخت سلطنتی (آپادانا)، اتاق‌ های پذیرایی، و وابسته‌ ها در میان بزرگترین سایت‌ های باستان‌ شناسی جهان طبقه‌ بندی می‌ شوند. این تراس یک خلاقیت معماری باشکوه است، با پله‌ های دسترسی دوتایی، دیوارهای پوشیده از دیوارهای حجاری شده در سطوح مختلف، پر و پیله‌ های آشوری (دروازه بنای یادبود)، گاو های نر بالدار حجاری‌ شده غول‌ پیکر و بقایای سالن‌ های بزرگ. با مهندسی دقیق سقف‌ های سبک‌ تر و استفاده از لنگه‌ های چوبی، معماران هخامنشی توانستند از حداقل تعداد ستون‌ های باریک و شگفت‌ آور برای حمایت از سقف‌ های فضای باز استفاده کنند. این ستون ها با سر ستون‌ های مفصل پوشانده شده اند. معمولی سر ستون دو گاو نر بود که در آن، ربع جلوی دو گاو نر زانو زده، پشت به پشت، گردن های جفت شده و سرهای دو قلوی آنها را مستقیماً زیر تلاقی تیرهای سقف دراز می کرد.

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

چی تریپ :  قلعه رودخان

استفاده از تخت جمشید :

تخت جمشید مقر حکومت امپراتوری هخامنشی بود، هرچند که اساساً به منظور نمایش و مرکز دیدنی برای پذیرایی‌ ها و جشن‌ های شاهان و امپراتوری آنها طراحی شده بود.

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

معیار های تخت جمشید :

تراس : تراس تخت جمشید با پله‌ های دسترسی دوتایی، دیوارهای آن پوشیده از دیوارهای حجاری شده در سطوح مختلف، پر و پیله‌ های آشوری مشروط، گاو های نر غول‌ پیکر بالدار و بقایای تالارهای بزرگ، یک خلاقیت معماری باشکوه است. سبک‌ سازی سقف‌ ها و استفاده از لنگه‌ های چوبی به معماران هخامنشی این امکان را می‌ دهد که در محوطه‌ های باز از حداقل تعداد ستون‌ های باریک شگفت‌ آور (1.60 متر قطر در مقابل ارتفاع حدود 20 متر) استفاده کنند. آنها با سر ستون های معمولی پوشیده شده اند، جایی که، بر روی پیچ های دوتایی، ربع های جلوی دو گاو نر زانو زده، پشت به پشت، گردن های جفت شده و سرهای دو قلوی آنها را مستقیماً در زیر تلاقی تیرهای سقف امتداد می دهند.

معیار ( iii ) : این مجموعه از رویکردهای باشکوه، پلکان‌ های یادبود، اتاق‌ های تاج و تخت (آپادانا)، اتاق‌ های پذیرایی، و ساختمان‌ های الحاقی در زمره بزرگترین مکان‌ های باستان‌ شناسی جهان طبقه‌ بندی می‌ شوند، از جمله مکان‌ هایی که مشابه ندارند و گواه کیفیت منحصر به فردی هستند. باستانی ترین تمدن

معیار ( vi ) : تراس تخت جمشید همچنان که داریوش موسس آن می‌ خواست، تصویر خود سلطنت هخامنشی است، قله‌ا ی که شباهت‌ های شاه بی‌ وقفه دوباره ظاهر می‌ شود، اینجا به‌ عنوان فاتح یک هیولا، در آنجا ادامه دارد. تاج و تخت او توسط دشمن سرکوب شده، و جایی که گروه های طولانی از جنگجویان و نگهبانان مجسمه سازی شده، شخصیت های برجسته و ادای احترام بی پایان رژه می روند.

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

تمامیت :

در داخل مرزهای ملک، عناصر و اجزای شناخته شده لازم برای بیان ارزش جهانی برجسته ملک، از جمله بقایای باستان‌ شناسی تراس و کاخ‌ ها و ساختمان‌ های سلطنتی مربوط به آن، قرار دارند.

مهمترین چالش شناسایی شده برای یکپارچگی ملک و منطقه حائل آن، کنترل مرزها و مرزهای آن در برابر توسعه کشاورزی، صنعتی و ساختمانی است. تهدیدهای بالقوه اصلی رشد شهر مرودشت، توسعه روستاهای جدید و ورود صنایع آلاینده است. این تهدیدها در حال افزایش است.

چی تریپ :  مجموعه پاسارگاد میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

اعتبار :

ویرانه‌ های باستان‌ شناسی تخت جمشید از نظر مکان و مکان، مصالح و جوهر و فرم و طراحی معتبر هستند. مکان فعلی تراس تخت جمشید و بناهای مربوط به آن در طول زمان تغییری نکرده است. کار مرمت با دقت به اصالت بناها احترام گذاشته است و از فناوری سنتی و مصالح هماهنگ با مجموعه استفاده می کند. هیچ تغییری در طرح کلی پرسپولیس ایجاد نشده است. علاوه بر این، هیچ بازسازی مدرنی در تخت جمشید وجود ندارد. بقایای تمام بناهای تاریخی معتبر است.

تخت جمشید میراث جهانی

تخت جمشید میراث جهانی

الزامات حفاظت و مدیریت :

مجموعه تخت جمشید با شماره در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید در تاریخ 24 شهریور 1310 هجری قمری (15 سپتامبر 1931). قوانین و مقررات ملی مربوطه در مورد این اموال شامل قانون حفاظت از میراث ملی (1930، به روز شده 1998) و لایحه قانونی 1980 در مورد جلوگیری از حفاری های مخفی و حفاری های غیرقانونی است. اموال ثبت شده میراث جهانی که متعلق به دولت ایران است و منطقه حائل آن تحت حفاظت و مدیریت قانونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران (که توسط دولت ایران اداره و تامین مالی می شود) می باشد. ملک و منطقه حائل نیز تحت طرح جامع منطقه ای با مقررات خاص خود است. یک طرح مدیریتی شامل شناسایی مرزها، منطقه حائل، مالکیت زمین، اولویت‌ های حفاظتی و مداخلات مدیریتی جدول زمانی در سال 2001 معرفی شد. حفاظت، مرمت، سازماندهی مجدد و ارائه اموال. آموزش و ارتقای مهارت توسط این دفتر با همکاری دانشگاه ها و موسسات علمی داخل و خارج از کشور ارائه می شود. منابع مالی پرسپولیس از طریق بودجه ملی و استانی و هزینه های ورودی سایت تامین می شود.

حفظ ارزش جهانی برجسته ملک در طول زمان مستلزم ایجاد سیستم‌ های نظارت و ارزیابی برای آلاینده‌ های هوا، هوا زدگی و عوامل محیطی است. کنترل حدود و حدود ملک در برابر توسعه کشاورزی، صنعتی و ساختمانی. تدوین شاخص‌ های سنجش اثرات بالقوه رشد و توسعه شهرستان مرودشت و روستاهای جدید. و بررسی، ارزیابی و حذف هرگونه تأثیر منفی چنین رشد و توسعه ای که ممکن است بر ارزش جهانی برجسته، یکپارچگی یا اصالت ملک داشته باشد.

 

صفحه نخست

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها