روستای بسک و دنیای ابریشم

روستای بسک و دنیای ابریشم

به نام خدا

روستای بسک و دنیای ابریشم:

باید بدانید که بسک روستایی زیبا از توابع بایگ شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی می باشد ، همچنین وجود 99کارگاه مختلف ابریشک کشی و اشتغال بیشتر مردم آن ناحیه به این شغل به نوعی از مهمترین عوامل ثبت ملی روستای بسک در مرداد 97 می باشد. ظرفیت بسیاربالای این روستا به همراه بایگ درتولید 70 درصد ابریشم کشور نقش مهمی در انتخاب بسک به عنوان تنها روستای ملی درخراسان داشته است. همراه چی تریپ باشید.

 

چی تریپ

روستای بسک و دنیای ابریشم

تاریخچه روستای دیدنی بسک:

طبق گفته های یکی ازکارشناسان طبیعتا تاریخچه ابریشم‌کشی به تاریخچه نخ ابریشم،ابریشم‌بافی و پارچه باز می‌گردد. همچنین چینی‌ها دانش تهیه ابریشم را از حدود 4000سال قبل می‌دانستند و اولین‌بار این صنعت در چین حدود 2700 سال قبل از میلاد اتفاق افتاده و داستانی هست که می گویند این کشف زمانی اتفاق افتاد که روزی امپراتور چین به اشتباه پیله‌ای ابریشم را داخل آب جوش می‌اندازد که مخصوص دست‌شستن است، فردای آن روز امپراطور با پدیده عجیبی برخورد می‌کند و آن بیرون‌ریختن نخ‌های ابریشم از اطراف ظرف بود،باید بدانید که طریقه کار ابریشم‌کشی نیز به همین ترتیب است،در این صنعت پیله‌های ابریشم را داخل دیگ آب جوش 100 درجه می‌ریزند و به وسیله چوبی که به اصطلاح (شاگردک) نام دارد، پیله‌ها را به‌هم‌زده و نخ ابریشم را استخراج می‌کنند.

درکشورمان ایران نیز سابقه تولید لباس و پارچه ابریشمی به قبل از اسلام بر می‌گردد. در آن زمان از تار و پود ابریشم استفاده می‌کردند و 3 نوع پارچه به اسامی (دیبا) که لباس ابریشمی ساده رنگی بود، (پرنیان) که لباس ابریشمی چند رنگ یا غالبا هفت رنگ و(پرند) که یک پارچه کاملا درباری محسوب می‌شد و مخصوص خاندان سلطنتی بود و دارای طرح‌های حاشیه‌ای بود بافته می‌شد. گفته می شود در اواسط قرن 19 در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار اولین کارخانه ابریشم‌کشی در ایران در شهر رشت شروع به کار کرد.

چی تریپ :  جاهای دیدنی آستارا

 

چی تریپ

روستای بسک و دنیای ابریشم

بسک روستایی دلنواز و ییلاقی :

گفته می شود بسک در سال 1335 به عنوان یک روستا ثبت شد. همچنین قبل از سال 1335 این روستا به عنوان یک منطقه ییلاقی مورد استفاده مردم بخش بایگ قرار می‌گرفت. ابریشم‌کشی نیز از همان سال‌های و به صورت جدی‌تر از سال 1350 در این روستا آغاز شد. البته مردم در کنار کار ابریشم‌کشی به دلیل شرایط جغرافیایی خاص نیزبه دامداری و کشاورزی هم مشغول هستند. اهالی بسک اعتقاد زیادی به کسب و کار روزی حلال دارند و همین باور باعث شده که لقب روستای پاک را از آن خود کند ، وبالغ بر80  درصد نخ ابریشم ایران از تربت حیدریه و بخش بایگ تولید می شود.( نکته از این مقدار تولید 70 درصد در بخش بایگ و 30 درصد تولید آن مربوط به روستای بسک می باشد ) دیگر روستاهای بخش بایگ و حتی بخش مرکزی تربت‌حیدریه مانند شهرهایی چون (بدیهه) و (سنوبر)  زمانی مشغول به حرفه ابریشم‌کشی بودند، در حال حاضر فعالیتی در این حوزه ندارند و شهرستان بایگ و روستای بسک تنها نقاطی هستند که به صورت فعال و با جمعیت بالا این حرفه را دنبال می‌کنند.

 

چی تریپ

روستای بسک و دنیای ابریشم

زمان مناسب دیدن یک روستای ابریشمی:

پیشنهاد می کنیم بسک ودیدن طبیعت بکر آن را از دست ندهید چرا که در فصل بهار اطراف این روستا سرسبز و تماشایی می‌شوند. از دل کوه چشمه‌های مختلف به بیرون می‌جوشند و رودخانه‌ها پرآب می‌شوند. بهترین زمان بازدید از این روستا، فصل بهار می باشد. در این فصل می‌توانید از آب‌وهوای عالی و طبیعت سرسبز و تماشایی لذت ببرید. البته باید بدانید همه‌ساله کرم‌های ابریشم در فصل زمستان تخم‌گذاری می‌کنند. در اواخر بهار، برداشتن پیله ابریشم انجام می‌شود. و اگر مایل به دیدن این منظره ها هستید بهتر است اواخر بهار را برای بازدید خود انتخاب کنید،مراحل تولید ابریشم بسیار جذاب و تماشایی است. باید بدانید که این روستا لقب پاک‌ترین روستای خراسان رضوی را از آن خود کرده است. این روستا به‌عنوان اولین روستای ملی خراسان رضوی شناخته می‌شود. همچنین از نظر آب‌وهوایی هیچ‌گونه آلودگی محیطی ندارد. جالب است بدانید حدود 70درصد ابریشم کشور، در همین روستا تولید می‌شود.

چی تریپ :  جاهای دیدنی همدان

 

چی تریپ

روستای بسک و دنیای ابریشم

اقامت در یک روستای بکر ابریشمی:

همچنین برای اقامت در این روستا دو راه پیش رو دارید. در 6 ما اول سال، امکان کمپ‌زدن در طبیعت بسک وجود دارد. پس اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی هستید، می‌توانید این روش اقامت را انتخاب کرده و سفر خود رابه این منطقه زیبا دیدن کنید. علاوه بر تولید ابریشم، با حضور گردشگران در این منطقه، مشاغل دیگری نیز در بسک ایجاد شده ،به‌عنوان مثال برخی از مردم محلی، خانه‌های روستایی خود را به گردشگران نیز کرایه می‌دهند و این یکی از حسن های این اهالی مهربان و خوی گرم است.( اگر مایل به رفتن هستید توجه داشته باشیداین روستا در فاصله 26‌کیلومتری شمال‌غرب تربت حیدریه قرار دارد. از آنجا باید وارد جاده بایگ شوید. این جاده را حدود 30 دقیقه به‌صورت مستقیم ادامه دهید تا با تابلوی ورودی بسک رو‌به‌رو شوید. از جاده اصلی تا این روستا کمتر از 5 دقیقه راه است. مسیر دسترسی به این روستا بسیار ساده و سرراست است،از جمله جاهای دیدنی آن:

مجموعه قطب الدین حیدر،کاروانسرای طبسی،خانه امینی،حمام حاجی رئیس

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها