روستای کوهستانی اورامان

روستای کوهستانی اورامان

به نام خدا

روستای کوهستانی اورامان:

اورامان به کردی هه ورامان (Hewraman) در اورامانات منطقه ای از مناطق کوهستانی غرب ایران و شرق عراق می باشد ، با ساکنان کرد نشین که باگویشی هورامی یکی از شاخه‌های زبان گورانی سخن می‌گویند،پیشینه سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ برمی‌گردد که کشف قباله‌های اورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده‌است،اگر دنبال یک روستای کوهستانی بکر هستید در این مطلب گردشگری همراه چی تریپ باشید .

 

چی تریپ

روستای کوهستانی اورامان

تاریخچه و نام و نشان اورامان:

گفته می شود در نزدیکی دهکده‌های ناو، هجیج و اسپریز مردمانی زندگی کرده‌اند که پیشینه آن‌ها حدود 40 هزار سال تخمین زده شده و در زمان پارینه‌سنگی بوده‌اند. از این دوره تاریخی، وسایل انسان‌های غارنشین، باقی‌مانده اجاق و تعدادی استخوان که شبیه به اسکلت بز کوهی است، در غارهای مرو و گیلان پیدا شده است. همچنین استخوان‌های انسان های نئاندرتال در غارهای شانیدر و بیستون کشف شده است که گفته می‌شود قدمت‌شان به بیش از 40 هزار سال می‌رسد، به‌مرور زمان انسان‌هایی به این دهکده مهاجرت می‌کنند که بازمانده‌ آن‌ها در غاری به نام کناچه یافت شده است،همچنین محققان در حوالی دهکده روآر مدارکی از جمله یک گور وسیع از جنس سنگ با سقفی به‌صورت گنبد و تعدادی خانه را پیداکرده‌اند که نشان می‌دهد انسان‌هایی در عصر آهن در این ناحیه زندگی کرده‌اند و پیشینه‌ی آن‌ها را بیش از 3000 هزار سال تخمین زده‌اند.

 

چی تریپ

روستای کوهستانی اورامان

این یافته‌ها از تاریخی‌ترین آثار این منطقه به‌حساب می‌آید .تصاویری از فرمانروای آشوری‌ها به اسم ( سارگون دوم )  روی این کتیبه حکاکی شده و همچنین سنگ‌نوشته‌ای به خط میخی یافت شده که بعد از ترجمه آن به‌وسیله کارشناسان، بر موضوع حمله‌های فرمانروای آشوری‌ها به مناطق اورامان و زاگرس اشاره شده است.درباره نام نیز باید گفت اورامان را هورامان هم می‌گویند. البته این روستا در زبان محلی (هه‌ورامان) نامیده می‌شود. اورامان یا اورامان‌تخت از دو بخش هورا و مان تشکیل شده است. بسیاری بر این عقیده‌اند که هورا همان اهورا بوده است. به این شکل اهورامان یعنی خانه اهورامزدا و اگر هورامان را برگرفته از هور اوستایی در معنای خورشید و مان را در معنای خانه بدانیم، معنای آن خانه و جایگاه خورشید می باشد .مردم اورامان بر این عقیده‌اند که در گذشته اورامان یکی از شهرهای بزرگ منطقه و دارای مرکزیت و حکومت بوده است، آن‌ها نامیدن اورامان با عنوان تخت اورامان را قرینه‌ای بر اثبات این عقیده می‌دانند و معتقد هستند این بدان معنا است که اورامان دارای تخت حکومتی بوده و مرکزیت حکومت محسوب می‌شد. جالب است بدانید آداب و رسوم و نام‌هایی که در این منطقه است، نشان از باستانی بودن آن دارد. (اینکه شهر حتما مربوط به دوره ساسانی باشد، نیازمند اسناد دقیقی است )

چی تریپ :  روستای زیارت کجاست

 

چی تریپ

روستای کوهستانی اورامان

معماری یک روستای دیدنی:

می توان گفت معماری پلکانی اورامان تخت و خانه‌های دیدنی آن، روستا را به‌شکل هرم‌گونه درآورده که در راس این هرم قلعه‌ای باستانی نیز قرار دارد، معماری پلکانی این خانه‌ها باعث شده است تا به روستای هزار ماسوله هم مشهور شود و به شکلی می باشد که حیاط هر خانه پشت‌بام خانه‌ای دیگر است. معماری منطقه اورامانات و سرسبزی این منطقه کوهستانی رویایی و بکر است که نباید دیدن آن را از دست داد .

 

چی تریپ

روستای کوهستانی اورامان

آب و هوا و جغرافیای اورامان:

باید بدانید که این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره‌های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای بی شمار می باشد. از مجموع آب این چشمه‌ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله پایه‌ریزی می‌شوند که در نقطه‌ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌پیوندند،هر چند که بخش بزرگی از منطقه اورامان (هه ورامان) از کوه‌های بلند و پربرف ساخته می‌شود.
اما در ارتفاعات پائین‌تر و در دامنه همین کوه‌ها جنگلهای متراکم کم و بیش وسیعی وجود دارند. پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته‌کوه زاگرس بیشتر از درختان بلوط است.همچنین بخش بزرگی از اورامان در استان کرمانشاه و کردستان و بخش کوچکتری در حلبچه در خاک عراق واقع است. به دلیل کوهستانی بودن این روستا و دشت‌های سرسبز و چشمه‌های جوشان آب و هوا در بهار و تابستان خنک بوده و در زمستان هوا بسیار سردتر خواهد بود .

 

جاهای دیدنی اورامانات فراموش نکن:

همانگونه که می دانیم مناطق کوهستانی جاذبه های خاص خودش را دارد در اینجا چند مکان را پیشنهاد می کنیم تا با دیدنش لذت سفرتان دوچندان شود :

چی تریپ

روستای کوهستانی اورامان

قلعه اورامان:

این قلعه در روستای اورامان تخت یا روستای اورامانات و شهرستان سروآباد کردستان قرار گرفته و قدمتش به زمان بعد از پیدایش اسلام در ایران برمی‌گردد. این قلعه در زمان‌های خیلی دور پناهگاهی برای صفویان بوده تا بتوانند از راه دور به عثمانی‌ها حمله کنند .

چی تریپ :  روستای اعجاب انگیز ماخونیک کجاست

پل گاران:

یک پل تاریخی ارزشمند و به جا مانده از دوران صفوی که پادشاهان حکومتی از جمله اردلان آن را ساخته‌اند. این پل در جاده مریوان به سقز کردستان و 12 کیلومتری جاده گاران قرار گرفته و در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

مسجد جامع اورامانات:

اگر به مسجد جامع روستای اورامانات بروید مطمئن باشید به یکی از خاص‌ترین و زیباترین مسجدهای ایران پا گذاشته‌اید، چراکه دیوار و ستون این مسجد با چوب گردو پوشیده شده‌ و روی آن‌ها طرح‌های اسلیمی و منبت‌کاری ظریفی دیده می‌شود همچنین این مسجد نه فقط برای مذهبی‌ها بلکه برای طبیعت‌دوستان هم جذاب است چون مواد ساختمانیش از مصالحی تهیه شده که کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند.

 

چی تریپ

روستای کوهستانی اورامان

آرامگاه پیر شالیار :

بین کوه‌های تخت‌ثانی، پیر رستم، مله اسب و کوسالان و در روستای اورامانات یا اورامان تخت یک بنایی سنگی با گنبدی کوچک و سبزرنگ به نام آرامگاه پیر شالیار خودنمایی می‌کند. در این بنا پیکر یکی از نوادگان امام‌صادق که فردی مورد احترام و درستکار از نظر مردم کردستان بوده، آرام گرفته است.درضمن در تکمیل معرفی پیر شالیار روستای اورامانات باید گفت که از مریدان شاعر و صوفی معروف ایرانی به نام شیخ عبدالقادر گیلانی بوده و در نوشته‌های تاریخی از قدرت شفابخشی پیر شالیار صحبت شده است.

 

هتل سنگی:

از مکان‌های اقامتی اورامان هتل سنگی می باشد که با نام هتل شادی هم مشهور است. این هتل، نمایی با معماری سنگی باشکوه و چشم‌گیری دارد و سالانه پذیرای  گردشگران داخلی و خارجی است ، این هتل زیبا و با شکوه، در هر وقت سال در روستای اورامان تخت با امکانات مناسب رفاهی در خدمت شماست ،علاوه بر این هتل، در روستاهای مختلف منطقه اورامان نیز اقامتگاه‌های بومگردی متعددی راه‌اندازی شده است که با اقامت در آن‌ها علاوه بر سهولت دسترسی به دیدنی‌های گوناگون اورامان،زندگی چند روزه با اهالی پر مهر در این منطقه را نیز تجربه می کنید و قطعا لذت سفرتان دوبرابر خواهد شد .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین

بسیار عالی و زیبا

سارا

ممنون از مطلب قشنگتون

بیتا

چقدر خوشکلههههههههه