چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان

به نام خدا

چشمه گل رامیان

( چشمه گل رامیان ) کشورمان ایران آنقدر جاذبه گردشگری دارد که از کنار بسیاری از آن‌ها بدون اینکه بدانیم ، عبور می‌کنیم . حتما چشمه گل رامیان یکی از آن هاس.

مثلا زمانی‌ که در حال سفر به شمال کشور هستید احتمال زیادی داره که از رامیان یکی از شهرهای استان گلستان عبور کنید بدون اینکه بدانید در دل این شهر کوچک چه چشمه مهم ، جذاب و زیبایی قرار گرفته است چشمه گل رامیان کجاست و آیا آنقدر جذاب هست که راهمان را تغییر بدهیم و برای دیدنش برویم؟ به نظر من هرجایی که پا بزاری زیباست.

چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان کجاست؟

رامیان یکی از شهرهای استان گلستان است. برای دیدن چشمه طبیعی گل رامیان باید راهی گلستان و این شهر شوید. در دامنه ‌های کوه به نام پنهان‌خانه شاهد چشمه‌ای طبیعی خواهید بود که ۹۰ متر طول و ۸۰ متر عرض و حدود ۴۰ متر عمق دارد.

رامیان در شرق استان گلستان است و چشمه بی‌نظیرش که حاصل تلاش طبیعت است هم در جنوب رامیان قرار دارد.

آب این چشمه به سمت رودخانه قره‌چای رامیان روانه می‌شود اگر بخواهید بدانید که رودخانه قره‌چای کجاست بهتر است بگوییم که این رودخانه از شاخه‌های گرگانرود معروف است از رنگ آب چشمه هم هر چه بگوییم کم گفته‌ام رنگ این چشمه چیزی شبیه به سبز تیره است.

درباره دریاچه گل رامیان بیشتر بدانید.

آب دریاچه گل رامیان بسیار شفاف و زلال است هر چند که اعدادی درباره عمق گل رامیان مطرح می‌شود اما واقعیت این است که به خاطر آهکی بودن این دریاچه به طور دقیق نمی‌توان عمق آن را تخمین زد خاک اطراف گل رامیان هم بسیار حساس است به همین خاطر درختانی که در حوالی دریاچه زیبا جا خوش کرده‌اند ریشه‌هایی بیرون‌ زده از خاک دارند و زیباس.

گل رامیان از آن دریاچه‌ های همه‌ چیز تمام است چون علاوه بر زیبایی‌هایی که از آنها برای‌ تان گفتیم چند نوع ماهی قابل‌ صید هم در آن وجود دارند.

شاید برایتان جذاب باشد که بدانید گل رامیان یعنی نام این دریاچه به گل و بلبل هیچ ربطی ندارد ریشه این نام به زبان ترکی باز می‌گردد در زبان ترکی واژه گل به معنای گودال است و رامیان هم که نام مکانی است که این استخر طبیعی در آن قرار گرفته است پس در نتیجه گل رامیان به معنای گودالی در رامیان است.

چشمه گل رامیان

دریاچه رامیان چشمه گل رامیان

مسیر دسترسی به چشمه رامیان:

برای رسیدن به این چشمه باید به ۵ کیلومتری جنوب رامیان بروید و از جاده آسفالت آن راهی دریاچه شوید. چشمه در بخشی از دامنه کوه قرار دارد و اطراف آن هم زیبایی‌ها و دیدنی‌های متعددی دیده می‌شود.

یعنی اگر روزی قصد سر زدن به گل رامیان را داشته باشید امکان دیدن چشمه‌های دیگری مانند دیو چشمه، گرم‌ چشمه، انجیر چشمه یا آبشارهایی مانند آبشار جوزک، سیدکلاته، سرخه‌کمر و… هم برایتان مقدور خواهد شد.

شاید برایتان جالب‌ توجه باشد دریاچه گل رامیان فقط یک نمونه دیگر در دنیا دارد یعنی دریاچه دیگری که آب‌ سرد داشته باشد و به طور طبیعی در این اندازه و به این شکل در دنیا وجود داشته باشد دریاچه واکولا در آمریکاست. پس در پاسداری از چنین دریاچه‌ای باید نهایت تلاشمان را به کار بگیریم.

گل در زبان فارسی ما را به یاد دشت‌ های رنگارنگ پوشیده از گل‌های مختلف می‌اندازد اما چشمه گل رامیان وجه‌ تسمیه دیگری دارد. به عبارت دیگر دلیلی که به این چشمه «گل رامیان» می‌گویند رامیان مرکز یکی از شهرستان‌های استان گلستان است که مردم آن و در شهرهای اطرافش به زبان ترکی هم صحبت می‌کنند.

در زبان ترکی گل معنای متفاوتی با زبان فارسی دارد و به جایی گفته می‌شود که بسیار عمیق و گود باشد و آب را در خود نگه دارد علاوه بر این زبان‌ شناسان ریشه این کلمه را در زبان آرامی هم جست‌وجو کرده‌اند که معنی «چشمه‌ی جوشان» دارد. البته این را هم باید اضافه کنیم که تلفظ درست آن به زبان ترکی «گوئل» است و درست مانند کلمه‌ی مشابهش در زبان آرامی چشمه جوشان معنی می‌دهد.

چشمه گل رامیان به معنای گودالی در رامیان است.

چشمه گل رامیان

تاریخچه چشمه گل رامیان:

اهمیت و شهرت چشمه گل رامیان بیشتر از آنی است که احتمالا تصور می‌کنید رد پای اقوام آریایی که در شمال فلات ایران ساکن شده‌ بودند در این منطقه یافت شده است چه جور ردپایی؟! اشیا و نقوش مختلف که باعث می‌شود تا رشته‌ی انسان ‌شناسی جذابیت‌ های خود را رخ بکشد در میان همین واژگان و فرهنگ کهن ایرانی نام‌های دیگری را هم می‌توان برای چشمه گل رامیان پیدا کرد آلاگل و آلماگل دیگر نام‌های این دریاچه‌ منحصربه‌فرد هستند.

مردم این منطقه همیشه برای این چشمه‌ی زیبا که آبی تیره و خوش‌رنگ دارد احترام زیادی قائل بوده‌اند و به آن اهمیت می‌دادند. در افسانه‌های محلی می‌توان داستان‌هایی مرتبط به چشمه پیدا کرد و شاید هم همین علاقه باعث شده تا نام شهر و حتی منطقه به «رامیان» شهرت پیدا کرده باشد.

چشمه گل رامیان گرگانرنگ خاص آب در این چشمه شهرت زیادی دارد.

از کف زمینی بیضی‌شکل، آب می‌جوشد و می‌خروشد. آبی که در سفر خود به سمت رودخانه قره‌چای رامیان روانه می‌شود اگر بخواهید بدانید که رودخانه قره‌چای کجاست بهتر است بگوییم که این رودخانه از شاخه‌های گرگانرود است که رودی مهم و معروف به‌شمار می‌رود.

دریاچه گل رامیان پدیده‌ی زمین‌ شناسی نادر است.

دریاچه گل رامیان مانند نگینی کبود در حلقه‌ای از انواع و اقسام درختان رایج در منطقه نشسته است. درختانی چون بلوط، درختان پهن‌برگ و درختچه‌های مختلفی مثل درختچه‌های ولیک.

چی تریپ :  معرفی کاخ خورشید

اگر نام درختچه‌ی ولیک برای شما ناآشنا است باید بگوییم که همان درخت زالزالک است که درواقع نوعی درختچه کوچک خاردار با شاخه‌های نازک که میوه‌های کوچک و قرمز رنگ به‌حساب می‌آید طعم جالبی هم دارد.

اطراف این دریاچه هم زمین‌های زراعی وجود دارد که شامل شالیزارها نیز می‌شود و این دریاچه آب موردنیاز برای این زمین‌ها را تامین می‌کند و در حقیقت این چشمه را از سه طرف درختان و از طرف دیگر مزارع احاطه کرده‌اند.

چشمه گل رامیان

تفریحات اطراف چشمه گل رامیان چیست؟

چشمه گل رامیان آن‌قدر زیباست که می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و فقط به زیبایی‌های اطراف خیره بشوید اما این تنها کاری نیست که می‌توانید آن‌جا انجام بدهید.

کارهای مختلفی هست که انجام آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم و البته مواردی هم هست که تاکید داریم اصلا انجام ندهید. بیایید اول نگاهی به تفریحاتی بیاندازیم که شما را دوباره به این چشمه‌ی زیبا خواهد کشید.

اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید چادر زدن و کمپینگ در گل رامیان می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های شما در دل طبیعت باشد. چادرزدن در حوالی چشمه و برگزاری پیک‌نیک در کنار آن تفریحی جانانه است.

هوا در این منطقه مانند سایر مناطق استان گلستان و شمال کشور عمدتا معتدل و مرطوب است اما اگر برای کمپینگ به گل رامیان سفر می‌کنید بهتر است همراه خود پتو و لباس گرم هم بردارید.

البته باید نکات کلی را درمورد کمپینگ رعایت کنید نکات برپاکردن آتش، بررسی وضعیت آب و هوایی منطقه، تمیز نگه‌داشتن محلی که در آن کمپ کرده‌اید و مواردی از این دست.

قایق‌سواری در دریاچه گل رامیان، تجربه‌ای عجیب و خاص است.

قایق‌سواری در چنین دریاچه‌‌ای با آب خوشرنگ و طبیعت جذاب می‌تواند سرگرمی مفرحی باشد که نباید به‌راحتی از کنارش بگذرید با این حال در نظر داشته باشید که این دریاچه عمق زیادی دارد بنابراین بهتر است حتما جلیقه نجات به همراه داشته باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

در هر حال همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد عمق این دریاچه نامشخص و احتمالا زیاد است. پس باید حتما به نکات ایمنی در گشت‌وگذار در آن دقت شود تا خدای‌نکرده پشیمانی‌ها و رخدادهای ناگوار از تفریح و گردش‌تان دور شوند. این را هم بگوییم که یکی از جذابیت‌های قایق‌رانی در این دریاچه، رنگ آب آن است که سوار شدن بر قایقی که روی این آب‌ها حرکت می‌کند، فضایی رویایی را برایتان رقم می‌زنی به‌طوری که بعدها این تجربه‌ی جالب و عجیب را مثل یک رویای شیرین به‌خاطر می‌آورید عکاسی و فیلم برداری یادتون نشه خاطرات ثبت کنید.

پاییزهای این چشمه زیبایی خاصی دارد.

هرچند که ماهی گیری خود به‌تنهایی فعالیت هیجان‌انگیزی نیست اما دیدن این‌که چطور اگر صبر پیشه کنید می‌توانید یکی از ماهی‌‍های سفید رودخانه‌ای این چشمه را به قلاب بیندازید می تواند هیجان‌انگیز و جالب باشد. در حقیقت ماهیهای این چشمه به طعم فوق‌العاده و نوع خاصشان معروفند که از این جمله‌ی دیگر ماهی‌های معروف این چشمه، می‌توان به ماهی آبرنوئیدز و سیاه‌ماهی هم اشاره کرد.

بنابراین، ماهی‌گیری هم در این چشمه دیدنی تفریح خوبی خواهد بود و بهانه‌ی خوبی است که اگر قلاب و تجهیزاتش را دارید آن‌ها را با خودتان به گل رامیان ببرید.

چشمه گل رامیان

دور شنا در گل رامیان را خط بکشید لطفا!

بسیاری از ما عادت داریم تا منطقه‌ای را می‌بینیم که کمی گود است و در آن آب هم وجود دارد، تنی به آب بزنیم و دلی از عزا در بیاوریم اما واقعیت این است که دریاچه گل رامیان برای شنا به هیچ عنوان مناسب نیست!

حتی رئیس جمعیت هلال احمر نیز به این موضوع اشاره کرده و در یکی از بازدیدهای خود از این استخر طبیعی تاکید داشته که خطر غرق شدن در آن بسیار زیاد است بنابراین باید از شنا در این منطقه خودداری کنید پس اگر از آن‌دسته افرادی هستید که خود را پر دل و جرات می‌دانید و به شنا هم علاقه دارید با وجود خطراتی مثل مشخص نبودن عمق دقیق دریاچه و آهکی بودن آب آن توصیه می‌کنیم به گذاشتن پاها در آب اطراف دریاچه قناعت کنید و باز هم مراقب باشید.

چشمه گل رامیان در افسانه‌ها و اساطیر

حول‌وحوش چشمه گل رامیان داستان‌ها و افسانه‌های مختلفی شکل‌گرفته است شاید به دلیل عمق زیاد و رنگ جالب و جذاب و فریبنده‌اش باشد. مثلا همان‌طور که گفتیم، کسی از عمق این چشمه اطلاع دقیقی ندارد بنابراین مردم بومی این منطقه باور عجیبی در مورد این موضوع داشتند که هرکس به درون این چشمه شیرجه بزند و بتواند در آن شنا کند بالغ شده و مردانگی خود را با این کار نشان داده است. که کاملا خرافات هست…

هرچند همانطور که قبلا ذکر کردیم به‌هیچ ‌عنوان چنین کاری را توصیه نمی‌کنیم و این تنها یکی از رسومی است که پیش‌تر در این منطقه برگزار می‌شده. از طرف دیگر گل رامیان در تاریخ ایران و به‌خصوص در سرزمین آرامیان نماد نیایش آب بوده است سرزمینی که سرشار از فرهنگ و هنر و آداب مختلف بود.

چی تریپ :  جاهای دیدنی کردستان

چشمه گل رامیان

در حین بازدید از این دریاچه لذت دیدن دیوار تاریخی گرگان هم خالی از لطف نخواهد بود.

زیبایی‌های دریاچه را دریابید:

دور و اطراف دریاچه گل رامیان هم بسیار سبز و زیباست. درختانی که در اطراف این مکان قرار دارند باعث شده‌اند که دور و اطراف این نگین سبزآبیِ زیبا مانند قابی شود که به جذابیت‌های طبیعی‌اش می‌افزایند.

درختانی پهن‌برگ و وجود جنگل در حوالی گل رامیان آن را مکانی ایده‌آل برای گردش در دل طبیعت می‌کند. راستی این را هم بدانید که این دریاچه از بزرگ‌ترین دریاچه‌های طبیعی دنیا با آب‌سرد است.

گل رامیان در همه فصول مطلوب و دیدنی است. تابستان‌ها را در نظر بگیرید که همه جا تقریبا هوایی گرم و آزاردهنده دارد. گرما و رطوبت باعث می‌شود که سفر به طبیعت در بیشتر نقاط ناخوشایند باشد. اما این دریاچه در تابستان هم خنک و خوش‌ آب‌وهواست.

چشمه گل رامیان

بهترین زمان سفر به دریاچه رامیان:

بهار دیدنی آن و سبزی پرطراواتش هم که دیگر نیاز به هیچ تعریف و تبلیغی ندارد. پاییز هم که به زعم بسیاری از افراد پادشاه فصل‌هاست به قشنگ‌ترین شکل ممکن به گل رامیان می‌آید.

درختان این چشمه فیروزه‌ای در طول پاییز، زرد و طلایی می‌شوند و جان می‌دهند برای بدل شدن به یکی از مناطق بکر شمال و سوژه‌ای ناب برای عکاسی البته زمستان‌های این چشمه گلستانی چندان جالب نخواهد بود.

نه اینکه زیبا نیست یا اشکالی دارد بلکه به این خاطر که هوای چشمه خیلی خیلی سرد می‌شود و تردد به آنجا برای گردش زیاد مفرح نخواهد بود.

تصویر جذاب دیگری هم درباره چشمه گل رامیان وجود دارد آب چشمه از داخل جنگل به سمت رودخانه هدایت می‌شود. قایق‌سواری و آب‌بازی هم که در این مکان قطعا و حتما جذاب خواهد بود.

بهار و تابستان‌های این مکان دیدنی بسیار پرطرفدار است و بسیاری از گردشگران از شهرهای اطراف رامیان راهی چشمه می‌شوند تا اوقات خوشی را در حوالی‌اش بگذرانند.

البته اگر به گل رامیان می‌روید باید مسئولانه رفتار کنید. یعنی چه؟ یعنی به هیچ‌وجه زباله‌های‌تان را در حوالی چشمه رها نکنید لطفا شاخ و برگ درختان را نشکنید لطفا و مخدوش نکنید و حواستان حسابی به این نگین سبز و زیبا در دل جنگل‌ها باشد.

یادتان باشد که طبیعت با ما شوخی ندارد و روزی تلافی تمام بی‌مبالاتی‌های انسان‌ها را خواهد کرد.

طبیعت رامیان تنها به این چشمه زیبا و منحصربه‌فرد خلاصه نمی‌شود. در مسیر خود به سمت این چشمه می‌توانید از نقاط کوهستانی و برف‌گیر النگ عبور کنید همچنین آبشارهایی مانند سرخه کمر، جوزک، سیدکلاته و چفت را هم ببینید.

البته چشمه گل رامیان تنها چشمه این محدوده هم نیست و در اطراف آن می‌توانید به چشمه‌های نیلبرگ، سید کلاته، پیر کرم، گرم چشمه، انجیر چشمه و دیو چشمه هم سر بزنید. علاوه‌ بر این‌ها در همین حوالی، جنگل‌های در ملا، پنهان‌خانه و پارک جنگلی دلند را هم پیدا می‌کنید.

دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه

جاذبه های گردشگری دریاچه رامیان تنها به زیبایی‌های طبیعی آن خلاصه نمی‌شود. دهکده توریستی پاقلعه، روستای تاریخی کشکک، مقبره امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و موزه مردم‌شناسی رامیان تنها برخی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند که ساخته دست بشر به‌حساب می‌آیند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید از چشمه گل رامیان این است که اطراف و حوالی آن هم مکان‌های سبز و زیبای زیادی برای گردش وجود دارد. پس با یک تیر به چند نشان خواهید زد.

یعنی می‌توانید زمان بازدید از چشمه گل رامیان را طوری تنظیم کنید که در سر راهتان، دیدنی‌های دیگر اطرافش را هم ببینید.

شاید جالب باشد بدانید در مسیر سفر به رامیان می‌توانید برنامه خود را به شکلی بچینید که از دریاچه چورت هم دیدن کنید که در چی تریپ قبلا اطلاعات کافی به اشتراک گذاشتیم.

بهترین فصل بازدید از چشمه گل رامیان

برای سر زدن به این چشمه‌ی افسانه‌ای و جذاب که یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های جهان به‌حساب می‌آید، بهترین فصل بهار و تابستان است. با این وجود، همچنان باید مراقب مسیر باشید و با خود لباس و وسایل گرم‌کننده بردارید، چراکه این منطقه همواره کمی سرد می‌شود.

چی تریپ

دریاچه یا چشمه؟!

در جای‌‌های مختلف این مطلب از رامیان به‌عنوان چشمه یا دریاچه نام بردیم و این موضوع ممکن است برای شما عجیب باشد.

چون همان‌طور که می‌دانید دریاچه و چشمه با هم متفاوتند اما علت استفاده از هر دوی این کلمات برای توصیف رامیان این است که با وجود اینکه چشمه رامیان از دل زمین می‌جوشد اما نسبت به چشمه‌های دیگری وسیع‌تر است و این وسعت باعث شده تا به آن دریاچه هم بگویند.

چشمه گل رامیان در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار طبیعی و ملی کشورمان ثبت شده است اما متاسفانه با ایجاد راه آسفالته و رفت‌ و آمد افراد به درختان این منطقه هم آسیب وارد شده و می‌توانید با رفتن به این نقطه ببینید که ریشه‌ی درختان از خاک بیرون زده‌اند. دلیل این اتفاق هم حساس و آسیب‌پذیر بودن خاک اطراف چشمه رامیان است.

مسیر رسیدن به چشمه گل رامیان بسیار زیباست . زندگی خود یک مسیر است ، هر لحظه ، مقصد .

 

صفحه نخست 

تولید محتوا در گروه چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها