جاهای دیدنی خوزستان

جاهای دیدنی خوزستان

به نام خدا

جاهای دیدنی خوزستان :

اگر اهل سفر و مشتاق جاهای دیدنی در ایران هستید نگاهتان را از شهرهای شمالی این بار می گیریم و شما را دعوت می کنیم به جنوب کشور و استان خوزستان با مردمان غیور خوی گرم که در تاریخ از غیرت و ایستادگی آنها همیشه یاد شده است ، جنوب ایران حماسه های زیادی در دل خود داشته و به همین علت سفر به این استان و آشنا شدن با تاریخ کهن و دیدن جاذبه های آن قطعا یک سفر خاطره انگیز به همراه خواهد داشت . با چی تریپ همراه باشید.

 

چی تریپ

خوزستان و تاریخ آن :

باید بدانید که یکی از منابع پر سود در ایران فروش نفت و گاز می باشد که بیشتر این منبع در خوزستان یافت می شود به طوریکه در جایگاه اول این صنعت قرار گرفته است . گفته می شود کهن ترین فلات ایران می باشد و تاریخ سکونت انسان در خوزستان به 2700 سال قبل از میلاد نیز برمی گردد . این بخش از خاک عزیز ما از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است ( بخاطر هم مرز بودن با عراق و همچنین نزدیک بودن به خلیج فارس ) مساحت استان خوزستان طبق تحقیق معادل 64057 کیلومتر مربع است . و از طرفی عنوان پنجمین استان پر جمعیت کشور را نیز دارد .

 

چی تریپ

رودخانه کارون :

گفته می شود بزرگترین و پر آب ترین رود در ایران می باشد و همچنین محل شکل گیری اولین تمدن های بشری و پر سود ترین رودخانه در سرزمین ما بوده است . طولی به هزار کیلومتر که خود در این مورد نیز عنوان طولانی ترین رود را نیز دارد . می گویند از ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته، و از استان‌ها و شهرستان‌های زیادی عبور کرده و نهایتا در مرز ایران و عراق، به اروند پیوسته است و به خلیج فارس روانه شده . ( نکته قابل توجه اینکه او پیوندی دارد و تنها به گذر از شهرهایی نظیر شوشتر، مسجد سلیمان و اهواز محدود نمی‌شود. همچنین تأمین آب شرب شهر اهواز، تولید برق، مصارف کشاورزی، کشتی‌رانی و حمل و نقل کالا، تنها گوشه‌ای از مواهب بی‌شمار کارون برای استان خوزستان است )

چی تریپ :  کویر مصر یک جاذبه گردشگری

 

چی تریپ

خانه تیزنو در دزفول خوزستان :

این خانه دیدنی در قدیمی ترین محله شهر ذزفول می باشد . تیزنو یکی از قشنگترین و بزرگترین خانه ها در محله قلعه ( نام این محله بخاطر نزدیکی اش به قلعه نظامی در قدیم خوانده شده و همچنان با همین نام شناخته می شود ) است که در ضلع شرقی میدان اصلی واقع شده است. همچنین گفته می شود بنای اصلی خانه تیزنو مربوط دوره صفوی می باشد ولیکن در دوره های قاجار و پهلوی بیشترین مرمت ها بر روی آن انجام گرفته است.

 

پل شادروان: (بند قیصر)

در سفر به خوزستان و بازدید از شهر های زیبا و گردشگری آن در جنوب شهر شوشتر پل شادروان را خواهید دید که این پل با طول پانصد متر عرض رودخانه کارون را به صورت شرقی و غربی پوشش می دهد و همچنین بقایای آن در کنار پل آزادگان به چشم می خورد . در گذشته مردم می‌توانستند از روی پل شادروان به‌سمت دیگر کارون بروند. تردد مردم از روی پل برای آن‌ها خطری نداشت (البته حالا چیزی زیادی از این پل قدیمی باقی نمانده و قسمت اعظم آن تخریب شده است ) باید بدانید که این پل در دوران باستان برای آب رسانی به شهر مورد استفاده بوده است و این بنا در دوره ساسانیان ارزش و اهمیت زیادی نیز داشته است .

 

چی تریپ

 

می گویند شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، دستور ساخت این پل بند را داد. شاپور اول پس از شکست رومی‌ها، امپراتورشان والریانوس را دستگیر و مجبور به ساخت بند شادروان کرد. در آن دوره تاریخی مهارت رومی‌ها در ساخت پل‌های ارتباطی مشهور بود. (نکته قابل توجه در شاهنامه فردوسی هم به بند یا همان پل شادروان اشاره شده است ، شادروان واژه‌ایست که ریشه‌ اشکانی (پارتی) دارد و معناهای گوناگونی برای آن بازگو کرده‌اند. شادروان به‌معنی فرش و بساط گرانمایه و منقش است. شاید به این دلیل که کف رودخانه را از بند میزان تا پل شادروان، توسط سنگ‌های تراش خورده منظم فرش کرده‌اند )

چی تریپ :  دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

 

چی تریپ

بازار عبدالحمید در اهواز :

یکی از بخش های مهم و لذت بخش در هر سفر مربوط به بازار و گشت و گذار در چنین جاهایی است که همه دوس داریم تجربه کنیم . در سفر به استان خوزستان و شهر اهواز می توانید به یکی از بازار های سنتی و قدیمی معروف به بازار عبدلحمید بروید و ساعات خوشی را بگذرانید . این بازار بسیار بزرگ بوده و مکانی مناسب برای خرید سوغاتی و آشنایی بیشتر با لوازم سنتی مردم خوزستان می باشد. در سفر به خوزستان و اهواز دیدن این بازار با مردمان خوی گرم و مهربان را از دست ندهید .

صفحه نخست 

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین

چرا از چشم انداز ترین مناطق خوزستان نام نبردید؟ عقیلی ، کیارس ، حاشیه سدهای گتوند، محمد بن زید(ع)

حمید

سلام
با این توصیف شما احساس میکنم به غرور خوزستانیها بر میخوره
قطعا اطلاعات شما از خوزستان کم هست
لطفا اطلاعات خودتون رو افزایش بدین
تشکر