شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

درباره شهر سوخته :

شهر سوخته میراث جهانی : کلان شهر سوخته یکی از شگفتی های دنیای باستان ، نمونه ای منحصر به فرد از اولین، بزرگترین و پیچیده ترین شهر ایجاد شده در عصر برنزاست .

شهر سوخته در شرق ایران بر روی رودخانه هیرمند و در مسیر دریاچه هامون قرار دارد.

این شهر باستانی نشان می‌ دهد که تمدنی بی‌نظیر با سنت ‌ها و فرهنگ خود در این منطقه رونق داشته و با دیگر مکان های باستانی در دشت‌ های سند و گنگ ، سواحل جنوبی خلیج فارس ، دریای عمان ، جنوب غربی ایران و آسیای میانه روابط تجاری داشته است .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

تاریخ شهر سوخته :

شهر سوخته تقریباً 3200 سال پیش تأسیس شد و انسان ها در چهار دوره اصلی تا 1800 سال پیش در آن جا زندگی می کردند . در این دوره ، شهر به بخش هایی برای برپایی بنا های تاریخی ، خانه های مردم ، دفن متوفی و تولید تقسیم شد .

تغییر مسیر دریا ها و آب و هوای این منطقه در طول زمان ، ساکنان این شهر را به فرار و رها کردن آن در هزاره دوم برانگیخته است .

سازه ها ، گورها و تعداد زیادی از آثار نامشخص و ناشناخته که به دلیل محیط خشک و بیابانی این منطقه در وضعیت خوبی باقی مانده اند ، این شهر تاریخی را به منبع بزرگی برای شناخت پیدایش جوامع و روابط آن ها در هزاره سوم پیش از میلاد تبدیل کرده است .

شهر سوخته یک منطقه تاریخی بزرگ (151 هکتار) است که با خشت های گلی در حاشیه رودخانه هیرمند بین شهرهای زاهدان و زابل در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان ایران ساخته شده است.

قدمت این شهر به عصر برنز برمی‌گردد و بین سال ‌های 3200 تا 1800 قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌ اند .

شهر سوخته میراث جهانیشهر سوخته میراث جهانی

اهمیت شهر سوخته از دیدگاه باستان شناسی :

شکی نیست که این شهر باستانی به دلیل اشیاء تاریخی کشف شده در زیر خاک آن قابل توجه است . تعدادی از این اقلام تازه کشف شده در شکل کاملاً عالی بودند و برخی از آثار استثنایی کشف شده در این مکان نشان می دهد که تمدنی باورنکردنی در بخش شرقی ایران در اعصار بسیار دور رشد داشته است .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

شغل برای ساکنان شهر سوخته زابل :

این افراد با بهره گیری از دانش و دست هنری خود برای خود اشتغال ایجاد کردند و از طریق تجارت از آن ها سود می بردند . آنها با ایجاد تور های ماهیگیری ماهی صید می کردند و علاوه بر تامین نیازهای غذایی خود، با فروش ماهی های صید شده به کسب و کار و درآمد نقدی می پرداختند .

چی تریپ :  تخت جمشید میراث جهانی

بنگاه های دیگری که افراد در آن مشغول بودند عبارتند از : گلدوزی ، منسوجات ، زرگری ، سفالگری ، حصیر بافی ، تراش سنگ و تولید جواهرات . آنها درختان اطراف رودخانه را قطع کردند و از آن ها به عنوان سوخت برای اجرای این عملیات خلاقانه و صنعتی و همچنین برای گرم کردن خانه هایشان استفاده کردند.

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

اولین چشم مصنوعی جهان در شهر سوخته :

برای اولین بار یک چشم مصنوعی مربوط به 4800 سال پیش در شهر سوخته کشف شد . این چشم مصنوعی متعلق به خانمی 25 تا 30 ساله است که در یکی از مقبره های شهر سوخته دفن شده است . چشم مصنوعی کشف شده در چشم چپ وی کاشته شد و با وجود گذشت حدوداً 4500 سال هنوز کارکرد دارد . ماهیت دقیق این چشم مصنوعی ناشناخته است ، اما به نظر می رسد که از قیر تشکیل شده است . مواد طبیعی با چربی حیوانی ترکیب می شوند .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

جراحی مغز در شهر سوخته :

کشف اولین سیگنال های جراحی مغز در شهر ویران شده یکی از شگفت انگیزترین اکتشاف های شهر سوخته است . جمجمه دختری 12 یا 13 ساله که 4800 سال پیش توسط پزشکان آن کشور برای درمان هیدروسفالی ( جمع شدن مایع در سر ) جمجمه‌ اش را برداشته و تحت عمل جراحی قرار دادند ، مدت ‌ها دوام آورده است . اسکلت کامل یک دختر 14 ساله پس از عمل جراحی مغز او کشف شد .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

کشف خط کش :

یکی دیگر از آثار جالب کشف شده در شهر سوخته ، یک خط کشی بود که دقت آن کنجکاوی کارشناسان را برانگیخت . دقت این خط نیم میلی متر است که آماری باور نکردنی در تاریخ ساکنان شهر در حال سوختن است .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

در این شهر قدیمی ترین تخته ، تخته نرد جهان کشف شد :

قدیمی ترین تخته تخته نرد جهان به همراه 60 قطعه در دفینه باستانی شماره 761 شهر سوخته کشف شد .

چی تریپ :  مجموعه پاسارگاد میراث جهانی

این تخته تخته نرد به طور قابل توجهی قدیمی تر از تخته ای است که در قبر سلطنتی ” اور” در قلب رودان ( بین النهرین ) کشف شده است . این تخته تخته نرد از آبنوس ساخته شده و به شکل مستطیل شکل است که مار حکاکی شده آن را 20 بار حلقه کرده و دم آن را در دهان گرفته است .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

اولین انیمیشن جهان در شهر سوخته :

باستان شناسان در حین بررسی شهر سوخته جامی با یک بز و یک درخت را در یک دفینه 5000 ساله کشف کردند . آنها دریافتند که الگوی روی این مصنوع ، بر خلاف سایر آثار به دست آمده از مکان های تاریخی شهر سوخته، دارای یک pl است .

تکرار شده به گونه ای که حرکت بز را به سمت درخت به تصویر می کشد . در پنج حرکت ، هنرمندی که از جام گلی به عنوان بوم خود استفاده می کرد ، توانست بزی را بسازد که به درخت نزدیک می شود و برگ های آن را نیش می زند .

باستان شناسان با نزدیک کردن این عکس ها به هم توانستند نمونه مشابهی از یک تصویر متحرک را در قالب یک ویدیوی 20 ثانیه ای تولید کنند .

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

گورستان بی نظیر شهر سوخته :

اولین قبر در گورستان شهر سوخته در سال 1972 به طور اتفاقی کشف شد . مصالح به کار رفته در مقبره های این شهر غالباً خشت خام است . اگرچه تفاوت‌ های ساختاری بین انواع مختلف تدفین در شهر سوخته وجود دارد ، اما به نظر می‌رسد که این تفاوت ‌ها ربطی به جنسیت یا سن مدفون شدگان ندارد ، بلکه به باورهای مذهبی و آیینی یا نابرابری ‌های طبقاتی در میان ساکنان آن فرهنگ مربوط می‌شود.

شهر سوخته میراث جهانی

شهر سوخته میراث جهانی

جواهر سازی در شهر سوخته :

گردنبند های به دست آمده در حفاری های شهر سوخته زابل پیدا شدند که نشان دهنده غنای تجارت جواهرات در این فرهنگ باستانی است . مهره هایی از فلزات مختلف مانند طلا ، سنگ های عقیق ، مرمر ، لاجورد ، فیروزه و دیگر سنگ های با ارزش و نیمه قیمتی کشف و با هم ترکیب شدند و گردنبند های نفیس تولید کردند .

 

صفحه نخست

داده پردازی مهر چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها