دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

مقدمه :

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت : دریاچه شهداد ، معجزه ی کویر لوت ، از جمله دریاچه‌ های مشهور ایران می‌ باشد که در منطقه شهداد استان کرمان واقع شده ‌است . این دریاچه ، یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهداد کرمان می‌ باشد که سالانه مسافران زیادی از آن‌ بازدید می‌ کنند . اگر تا بحال از دریاچه شهداد بازدید نکرده اید و یا اطلاعی از وجود آن ندارید ، با وب سایت گردشگری چی تریپ همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره دریاچه شهداد در کویر لوت کسب کنید .

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

 

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

زایش دریاچه :

دریاچه شهداد ، دریاچه‌ ای طبیعی است که در اثر طغیان و سیلاب در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ وجود آمد و در آذر سال ۱۴۰۱ آخرین قطرات این دریاچه خشک شد ، که در منطقه ی شهداد استان کرمان واقع شده‌ است . این پدیده که حیات در آن به ندرت دیده می‌ شود ، پدیده‌ ای نادر است.

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

دریاچه‌ ی جوان شهداد :

در سال ۱۳۹۸ سیلاب ، جاده شهداد نهبندان را تخریب نمود . از منظری دیگر که به این سیلاب بنگریم خواهیم دید که در نتیجه آن ، دریاچه‌ ای در کویر لوت و کلوت شهداد پدیدار شد . پس از پیدایش دریاچه جوان پرنده‌ های مهاجر بسیاری به این منطقه جذب شده‌ بودند . کلوت‌ هایی که سر از آب برآورده‌ اند ، مانند جزیره‌ هایی بسیار زیبا هستند . همانگونه که می‌ دانید کویر لوت کرمان ، گرم‌ ترین نقطه در جهان است . به تبعیت از این گرما حیات چندانی در این منطقه به چشم نمی ‌خورد . پیدایش این دریاچه در این منطقه ، احتمالاً باعث ایجاد تغییراتی در آب و هوای کویر خواهد شد . پیدایش دریاچه علاوه بر آبیاری کویر ، این منطقه را تبدیل به یکی از بهترین جاذبه‌ های طبیعی ایران کرده‌ بود . کویر لوت به ‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران به ثبت جهانی رسید . پدید آمدن دریاچه جوان در مجاور گرم ‌ترین نقطه جهان ، بسیار عجیب است . زیرا که فضای بومی کرمان حیات چندانی در این منطقه به چشم نمی‌ خورد . می‌ دانید که کلوت‌ ها ، بر اثر فرسایش آبی و بادی به‌ وجود آمده‌اند و بخش بزرگی از جاذبه گردشگری کرمان ، مدیون این تپه‌ های خدادادی می‌ باشد . به بیانی دیگر این تغییرات به شکل زنجیروار سبب تغییر و به‌ وجود آمدن اکو سیستمی جدید در این قسمت از کویر شود . بیشترین دمای این منطقه حدود ۷۲ درجه سانتی‌ گراد ثبت شده .

چی تریپ :  جاهای دیدنی مشهد

موقعیت مکانی :

دریاچه جوان شهداد در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر شهداد قرار دارد . زمانی که به شهداد رسیدید ، باید به سمت کلوت ‌ها حرکت کنید . همچنین می‌ توانید به صورت مستقل و با خودروی شخصی به این دریاچه بروید .

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

نامگذاری دریاچه جوان :

نامگذاری این دریاچه توسط کوهسار فعال گردشگری و اهل رسانه استان کرمان به نام “دریاچه جوان” انجام شده‌ است . یکی از دلایل نامگذاری این دریاچه ، جوان بودن آن است . عمری از این دریاچه نمی ‌گذرد و قدمتی کمتر از ۲ سال دارد . در گذشته ، تنها مسافران شهداد و کلوت‌ های زیبایش ، کسانی بودند که به کویر گردی علاقه داشتند . اما امروزه به برکت و علت وجود این پدیده جوان جذب گردشگر در این منطقه بسیار افزایش یافته‌ است .

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه جوان :

دریاچه شهداد به‌ صورت کاملا اتفاقی در اطراف برخی از کلوت‌ های این ناحیه به‌ وجود آمده است. قرارگیری این سازه‌ های خاکی در میان آب زلال دریاچه ، تصویری خیال‌ انگیز را در پیش چشم تماشاگران ایجاد کرده است . در حاشیه دریاچه نوظهور شهداد ، به‌ سادگی می‌ توان گلدان‌ های طبیعی بیابانی را مشاهده کرد . این گلدان‌ های طبیعی که اصطلاحا پیرامون این دریاچه دیده میشوند ، در خنچه های گز یا نبکا نیز گفته می‌ شود ، زمانی که رطوبت کافی وجود داشته باشد سر از زمین بیرون می‌آورند و بعد از آن بدون آب هم میتوانند مدت طولانی را دوام بیاورند ، چرا که ریشه های بلند و محکمی در دل زمین دارند ، از زیباترین جلوه‌ های کویر لوت به حساب می‌ آیند . درختچه‌ های تاغ و گرامینه نیز از دیگر گیاهان دیده شده اطراف دریاچه‌ است . حیواناتی مانند مار ، گربه شنی ، گورخر ، سنجاقک ، گنجشک ، عنکبوت ، روباه شنی ، مارمولک ، کاراکال ، پرندگان مهاجر و جبیر این منطقه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده‌ اند .

چی تریپ :  روستای زیارت کجاست

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

دریاچه ی شهداد ، مرواریدی در دل کویر لوت

ویژگی‌ های دریاچه جوان :

تلفیق کلوت‌ های شهداد ، بیابان پهناور لوت با سازه‌ های زیبا و دریاچه بسیار زیباست . وجود این جاذبه منحصر به فرد موجب شده ، کویر لوت تنها مکانی برای کویرنوردان و علاقه مندان به طبیعت کویر نباشد ، بلکه گردشگران دیگر نیز به این منطقه روی بیاورند .

سرانجام به کلی این دریاچه در آذر ماه سال ۱۴۰۱ خشک شد.

 

صفحه نخست

 

تولید محتوای چینود

 

تبلیغ چینود پلاس

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها