قله کلونچی زرد کوه

قله کلونچی زرد کوه

به نام خدا

قله کلونچی زرد کوه:

گفته می شود زرد کوه یا همان زرد کوه بختیاری،کوهستانی در زاگرس مرکزی می باشد،که در شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. قله کلونچین در زردکوه با ارتفاع4221 متر پس از کوه دنا، دومین کوه مرتفع در رشته کوه‌های زاگرس و یکی از1515 قله بسیار برجسته جهان نیز به‌شمار می‌رود. این کوهستان سرچشمه ی اصلی کارون، زاینده رود و دز می باشد، و در حد فاصل رود کوهرنگ و رودخانه بازفت و جهت این رشته کوه از شمال غرب تا جنوب شرق هم آهنگ با حرکت کلی ساختار زاگرس است، با چی تریپ همراه باشید.

 

چی تریپ

قله کلونچی زرد کوه

قله زرد کوه یا کلونچین:

می توان گفت زردکوه در جنوب غربی ایران و در انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران نیز به شمار می رود و از سرچشمه‌های اصلی رودخانه کارون به‌عنوان بزرگترین رودخانه ایران و سرچشمه‌های اصلی زاینده‌رود از این رشته‌کوه سرچشمه می‌گیرند،این ارتفاعات به صورت نواری با عرض حدود 15 کیلومتر در برگیرنده قلل مرتفع بسیاری با ارتفاع بالای 4000 متر همچون ، هفت تنان، شاه شهیدان، زرده، چری، کلونچین و… می‌باشد. همچنین مهم ترین یخچال‌های اصلی زاگرس که دارای هسته‌ای یخی هستند در کوه‌های زرد کوه جای گرفته‌اند و از معروفترین آن‌ها می‌توان به یخچال ایلوک (طویل‌ترین یخچال طبیعی ایران)، پورسونان، خرسان و غار یخی چما اشاره کرد.

 

چی تریپ

قله کلونچی زرد کوه

این کوه در قلب زاگرس مرکزی جای دارد و به دلیل توپوگرافی بسیار عالی و قرار داشتن بر سر راه سیستم های بارشی سودانی، مدیترانه ای و دریای سرخ پر بارش ترین پهنه کوهستانی کشور و همچنین به برفگیر ترین نقطه ایران و خاورمیانه معروف نیزاست که به طور نرمال بین 15 تا 20 متر برف تجمعی در سال بر این کوهستان می‌بارد و در سال های بالای نرمال به بیش از 34 متر نیز می‌رسد، داده های اقلیمی ایستگاه هواشناسی کوهرنگ واقع در شهر چلگرد با 1359 میلی متر بارش سالانه و میانگین دمای سالانه 9/2 درجه سلسيوس، گواه این مطلب است.

چی تریپ :  قله سنبران

 

چی تریپ

قله کلونچی زرد کوه

صعود و دیدن زیبایی قله زرد کوه:

دوستان عزیز باید گفت برای صعود به قله کلونچين نيمه ھای شهريور مناسب تر می باشد تا ھم از شدت گرمای ھوا کاسته شود و ھم با طی جاده خاکی به مسافت 10 کيلومتر از روی سد .از حجم يخچال ھای دائمی منطقه کمتر شود عبور کرده و با طی مسافت بسيار کوتاه ديگری پس از سد،در راستای شکاف کول خدنگ با ارتفاع2155 حرکت آغاز می شود. پس از طی مسافت کوتاھی در زمين ھايی نسبتا مسطح و پوشيده از بوته ھای گون و درختچه ھای خاردار، از دره پايين رفته و به ابتدای شکاف در خط القعر رودخانه با توجه به مسير انتخابی و جهت حرکت به سمت قله کلونچين که جهت آن شمال خشک خواھيد رسيد، آفتاب از ھمان ابتدای طلوع در پشت سر قرار می گيرد که بسيار مناسب خواهد بود پس از حدود يکساعت پيمايش، يک تونل برفی بزرگ قرار دارد که برای استراحت مناسب می باشد . بعد از عبور از کنار تونل برفی، صخره ای قرار دارد که عبور از آن کمی فنی و نياز به دست به سنگ شدن شما صعود کننده گرامی را دارد. پس از تنگنا اول دره و ديواره ھای به ھم برآمده اش به قسمت باز دره خواھيم رسيد، جايی که ترکيب گياه و اثرات فرسايش و جای پای بهمن زمستانه در دو طرف پاکوب ھا ديده می شود.

 

چی تریپ

قله کلونچی زرد کوه

حاشيه يخچال ھا ديده می شود که عمق برخی از آنها بين 4 تا 5 متر می باشد و سقوط به داخل آنها خطرناک می باشد. بعد از عبور از يخچالها و در ارتفاع 3600 متر قله شاه شهيدان ديده می شود،قلل چال ميشان و دوزرده ھم به موازات مسير حرکت می باشند، با تغيير مسير پاکوب به سمت غرب منطقه کاسه مانند خواھيم رسيد که در انتهای اين کاسه عظيم قله کلونچين فرعی و اصلی قابل رويت است.همچنین  ميان اين کاسه عظيم چندين تپه فرعی قرار دارد که مسير رفتن به قله را متعدد می کند. می توان از پاکوبی که مقداری از آن شن اسکی است گذر کرد و از کنار قله شاه شهيدان تراورس نمود تا به بالای گردنه رسيد، در گرنه به سمت جنوب پيچيده ودر نزديکی قله بخاطر پاکوب وارد قسمت جنوبی شده و سرانجام از انجا به قله خواھيم رسيد.

چی تریپ :  قله سیالان

 

چی تریپ

قله کلونچی زرد کوه

مسیر بالای قله :

از بالای قله، قله ھای ھفت تنان، شاه شهيدان، چال ميشان، دوزرده و ديگر قله قابل مشاھده می باشد که زیبایی عجیبی به نمایش گذاشته اند . در پايين ديواره ھم يخچال بسيار عظيم و جذابی انسان را به تفکر وا می دارد. از ھمان مسير صعود می توان جهت فرود استفاده کرد.چکاد کلونچی یا زردکوه بختیاری با ارتفاع 4250 متر بام استان چهارمحال وبختیاری پس از  قله دنا، دومین کوه مرتفع در رشته‌کوه‌های زاگرس و یکی از 1515 قله بسیار برجسته جهان به‌ شمار می رود.رشته‌ کوه‌ زردکوه بختیاری در حد فاصل دو رودخانه بزرگ کوهرنگ و بازفت قرار گرفته‌ است.همچنین تنگه‌ای با نام محلی (کول خدنگ) و نام مصطلح (تنگ کلونچین) از مسیرهای صعود به قله کلونچین است. کول خدنگ در بالای خروجی تونل دوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود قرار دارد. این تونل آب را از محلی به نام ماربُره تا پایین کول خدنگ می‌آورد و در آنجا پس از انباشته شدن در پشت یک سد به داخل آبگیر یک نیروگاه برق آبی هدایت می‌کند و پس از خروج از نیروگاه به سمت زاینده‌رود می‌رود.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها