کوه های ایران و طرح سیمرغ

کوه های ایران و طرح سیمرغ

به نام خدا

 

کوه های ایران و طرح سیمرغ :

می توان گفت ارتفاعات یکی از دلایل مهم و موثر تغییرات اقلیمی ایران محسوب می شوند . در این مطلب می خواهیم شما را با این کوه های برافراشته بیشتر آشنا کنیم تا اگر برنامه کوهنوردی و فتح کوه در سر دارید بیشتر در این باره بدانید تا سفری لذت بخش را تجربه کنید .

چی تریپ

قله بالای 5000 متری دماوند :

همانگونه که می دانیم دماوند و آب و هوایش خوبش بسیار طرفدار دارد حال کوه های بلند و زیبا در آنجا از ویژگی های اوست که در جغرافیای ایران و همچنین در فرهنگ مردم نقش مهمی ایفا کرده است . داستان های بسیاری از این کوه ها ی اسطوره ای داریم . کوه های دماوند معروف و به عنوان اثر ملی نیز به ثبت رسیده است .گفته می شود دماوند با ارتفاع 5610 متری، بلندترین قله ایران می باشد ، و تنها قله‌ای ست که بالای 5000 متر ارتفاع دارد که اشاره می شود یکی از ویژگی های دیگر او خصلت آتشفشانی بودن آن است که سال‌هاست نیمه خاموش است امّا جزو کوه های آتشفشانی ایران هم محسوب می‌شود. باید بدانید که دماوند بلندترین قله از رشته کوه البرز است که برای سعود به آن مسیر های مختلفی هم وجود دارد ولیکن به دلیل دشواری و همچنین طولانی بودن مسیر بعضی از راه ها برای صعود کوهنوردان مجهز شده است .

چی تریپ

علم کوه با ارتفاع 4850:

این رشته کوه پرفراز و نشیب به عنوان دومین نقطه مرتفع ایران می باشد که فاصله چندانی با رشته کوه دماوند ندارد . علم کوه که از رشته کوه های البرز و در استان مازندران واقع شده است ،ارتفاعی با 4850متر دارد و جزء کوه های معروف در میان کوهنوردان است .از طرفی معمولا کسانی که وقتی تصمیم به صعود دماوند می‌گیرند، علم کوه را در برنامه‌های تمرینی قبل از صعودشان قرار می‌دهند، چرا که صعودش کمی راحت‌تر از دماوند است و به نوعی کوهنوردان با صعود به آن می خواهند توانشان را بسنجند . در باره مسیر های مختلف صعود می گویند مسیر جنوبی صعود ساده تر است . و بهترین فصل برای این کوهنوردی و صعود به علم کوه فصل تابستان و ماه هایی چون تیر و مرداد است . ( فصل سرما سردتر و کار سخت می شود و خطراتی چون لیز خوردن و گرفتار شدن در برف و طوفان پیش بینی می شود )

چی تریپ :  نه باغ زیبای ایرانی در یونسکو بخش 2

چی تریپ

سبلان قله ای با ارتفاع 4811 :

یکی دیگر از قله های مرتفع و زیبای ایران در استان اردبیل می باشد که در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد . این کوه مانند دماوند دارای آتشفشان است که درحال حاضر خاموش می باشد . درباره این رشته کوه همچنین گفته می شود آبگرم های معروف در دامنه سبلان و از طرفی طبیعت قشنگ و دوست داشتنی که دارد و دارای پیست اسکی نیز است تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شده و مورد توجه است . ( قله های سبلان در طول سال معمولا سرشار از برف و یخ هست )

چی تریپ

طرح سیمرغ در بین کوهنوردان :

و اینک یک طرح و ایده جالب از طرف فدراسیون کوهنوردی داریم برای آنانکه به رشته کوه و صعود علاقمند هستند به این صورت که در سال 1395 طرح ( 31 قله ) با عنوان ( سیمرغ کوه های ایران ) اجرا می شود . در این طرح هیجان انگیز کوهنوردان می بایست به بلندترین قله در هر استان کشور صعود کنند .

 

هدف و اجرا طرح سیمرغ :

درباره این طرح گفته می شود هدف فدراسیون از این طرح به نوعی معرفی و صعود بلندترین قله هر استان است و از طرفی یک جاذبه گردشگری ورزشی هم می شود و توسعه صنعت گردشگری کوهستان را به ارمغان می آورد که یک امتیاز محسوب می شود . لازمه این طرح گذراندن دوره های کار آموزی چون : کوه پیمایی ، کار آموزی و مقدماتی سنگ ، کارگاه مقدماتی پزشکی کوهستان ، نقشه خوانی و کار با قطب نما و GPS ، دوره مقدماتی هواشناسی ، دوره حفظ کوهستان ، و… برای دریافت نشان سیمرغ لازم است .

چی تریپ

( در باره نحوه این طرح یعنی سیمرغ کوه های ایران مجموعه کوهپیمایی هایی گفته می شود که در آن علاقمندان و کوهنوردان به بلند ترین 31 قله از 31 استان ایران صعود می کنند و پس از آن از طرف فدراسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی به مجری این صعود ها نشان ( سیمرغ کوه های ایران ) اعطا می گردد )

چی تریپ :  آشنایی با کویر بشرویه در خراسان جنوبی

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود 

 

تبلیغ چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها