مقبره حافظ در شیراز

مقبره حافظ در شیراز

به نام خدا

مقبره حافظ در شیراز:

نام حافظ بر فراز قله های افتخار است او پر چم دار ادب فارسی ست و هر ساله بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ در تقویم رسمی نام گذاری شده است .

چی تریپ

شرح مختصر از خواجه حافظ شیرازی :

محمد بن بهاالدین حافظ شیرازی از شاعران نامدار فارسی در قرن هشتم است که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شیراز متولد شده و ۶۵ سال بعد یعنی در سال ۷۹۲ هجری قمری در شیراز درگذشته است. ایشان از گنجینه‌های شعر فارسی محسوب می‌شود و در غزل‌سرایی بی‌نظیربوده است ،غزلیات ارزنده حافظ شیرازی به فرهنگ غرب نیز راه خود را پیدا کرده و ترجمه‌های گنجینه‌های او به زبان‌های مختلف اروپایی در دنیا بسیار طرفدار و خواهان دارد . در روز بزرگداشت ایشان حافظ دوستان و پژوهشگرانی غیر از کشور خودمان از سایر نقاط دنیا مراسم بزرگداشت این شاعر نامدار در حافظیه شرکت می‌کنند .

چی تریپ

تاریخچه آرامگاه حافظ شیرازی :

حافظیه امروزی که در حدفاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات واقع شده، که می توان گفت تاریخ پر ماجرایی را پشت سر گذاشته است. خواجه حافظ شیرازی در سال ۷۹۲ هجری قمری از دنیا رفت، اما بنای مقبره این شاعر در ۶۴ سال بعد یعنی در سال ۸۵۶ میلادی برای اولین بار ساخته شد. قدم‌های اولیه ساخت آرامگاه حافظ شیرازی را شخصی با نام محمد یغمایی برداشت.( یغمایی وزیرمیرزا ابولقاسم گورکانی حاکم فارس بود ) با روی کار آمدن صفویان و حکومت شاه عباس، این بنا مرمت شد و سپس با قدرت گرفتن افشاریان، این مرمت تکرار شد. ( مقبره حافظ در شیراز )اما زندیه پا را کمی فراتر گذاشته و تنها به مرمت بنا بسنده نکرد. زندیه بارگاهی با چهار ستون سنگی را در جلوی مقبره ساخت. و گفته می شود این تالار دو در شمال و جنوب خود داشت و دو اتاق نیز در این دو ناحیه اضافه شده بودند.وهمچنین یک تغییر دیگر اضافه کردن یک باغ سرسبز در محوطه جلوی این مقبره و قرار دادن یک سنگ قبر مرمر از دیگر تلاش‌های حکومت زندیه برای زیباسازی حافظیه شیراز می باشد

چی تریپ :  قلعه رودخان

چی تریپ

تغییر بعدی حافظیه توسط تهماسب میرزا مویدالدوله حاکم وقت فارس صورت گرفت و بعد از آن نیز تغییرات ایجاد شد از جمله شاهزاده ملک منصور شعاع السلطنه طبق فرمان و دستور پدرش مظفرالدین شاه ، ساخت ضریحی آهنی برای قبر این شاعره را به اتمام رساند . ( مزین الدوله نقاش باشی ) این ضریح را پیرامون قبر حافظ بنا کرد .( مقبره حافظ در شیراز)
گفته می شود در سال 1310 استاندارد وقت فارس فرج الله بهرامی دبیر اعظم یک سر در سنگی وبزرگ به روی دیوار جنوبی آرامگاه اضافه کرد و در سال 1314 شخصی به نام علی اصغر حکمت وزیر آموزش و پرورش وقت با کمک طرحی از آندره گدار باستان شناس و معمار فرانسوی و مدیر کل باستان شناسی کشور یک سازه جدید و زیبا برای مقبره این شاعر بزرگ ساختند .

گشت و گذار در حافظیه : ( مقبره حافظ در شیراز )

شما می توانید با سفر به شیراز یک تجربه زیبا و به یاد ماندنی در آرامگاه حافظیه کسب کنید در آنجا ماجراجویی با روح و شعر و شاعری همراه شماست و کنار مقبره این شاعر ارزنده شما با هنر و معماری ایرانی و سرسبزی باغ نیز مواجع می شوید و لذت خواهید برد .( مقبره حافظ در شیراز)

 

چی تریپ

تالار حافظیه :

آنچه وقتی به تالار حافظیه می رسید و پیش رو می بینید ایوانی بزرگ با ۲۰ ستون سنگی در میانه راهتان خواهید دید که از طریق ۱۸ پله می‌توانید از سطح حیاط جنوبی خودتان را به این ایوان برسانید گفته می شود طول این تالار در حدود ۵۶ متر دارد و عرض آن به ۸ متر می‌رسد. چهار ستونی که در زمان زندیه در این تالار بنا شده، در وسط این بنا قرار گرفته است.همچنین تالار حافظیه یا ایوان میانی، مجموعه حافظیه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده که دو اتاق در دو طرف تالار حافظیه بنا شده است و بر سردر آنها اشعار حافظ جلوه‌گری می‌کنند. تاثیر معماری هخامنشی و زندیه در ساخت این تالار مشهود است. (نکته قابل توجه مجموعه تاریخی حافظیه در فهرست آثار ملی قرار گرفته و از نظر ویژگی‌های معماری و تاریخی اهمیت فوق‌العاده‌ای در صنعت گردشگری دارد)

چی تریپ :  جاهای دیدنی آستارا بخش دوم

چی تریپ

صحن شمالی و حضرت حافظ :

وقتی وارد قسمت شمالی مجموعه حافظیه می شوید ، می‌توانید به سراغ مقبره زیبا و خوش‌نقش‌ونگار آرامگاه حافظ بروید. این آرامگاه با پنج ردیف پله مدور نسبت به سطح زمین، ارتفاعی در حدود یک متر پیدا کرده است. شما ستون‌های زیبا و خوش‌تراشی دورتادور آرامگاه قرار داده شده‌اند را مشاهده می کنید که این ستون‌ها، گنبد سبزرنگ و بی‌نظیر این مقبره خودنمایی می‌کند. ( آرامگاه قوام السطنه نیز که از سیاستمداران ایرانی در گذشته می باشد هم درسمت چپ تالار حافظیه واقع شده است ) ( مقبره حافظ در شیراز چی تریپ )

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود 

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها