رازهای ارگ رادکان

رازهای ارگ رادکان

به نام خدا

 

چی تریپ

رازهای ارگ رادکان :

می توان گفت در خراسان رضوی و در بخش مرکزی شهرستان چناران، دهستانی زیبا قرار دارد که قدمت و تاریخ آن به بلندای تاریخ است و نامش ( رادکان ) می باشد .
یک روستا در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس مشهد که در دامنه های جنوبی سلسله جبال هزارمسجد و درحاشیه دشت کشف رود واقع شده است.
شواهد تاریخی، روستای رادکان، یکی از چهار شهر خراسان قدیم به شمار می آمد و روزی روزگاری مرکز تاج گذاری شاهزادگان، پادشاهان و مرکز علم، صنعت و گردشگری نیز بوده و همچنین به عنوان رقیب شهرهایی چون توس مطرح می شد.
(منطقه رادکان تا سال ۱۳۴۴ به عنوان مرکز بخش در تقسیمات کشوری، جایگاهی رفیع داشت ،
اگر می خواهید به رادکان زیبا و با صفا سفر کنید ، باید ۱۵ کیلومتر از جاده چناران به قوچان را سپری کرده و سپس در جاده فرعی آسفالت شده ای که ۹ کیلومتر طول دارد، را طی طریق کنید تا به شهر حکایت های تاریخ و سرگذشت ها، وارد شوید )
با رادکان و رمز و راز آن آشنا شوید :
ما می خواهیم در چی تریپ شما را به یک منطقه ناب روستایی ببریم تا خودتان عزم سفر کنید .

 

چی تریپ

مرغزار یا النگ رادکان :

می توان درباره مرغزار یا النگ رادکان، گفت که چمنزاری طبیعی بوده است که به دلیل سرسبزی و زیبایی به (بهشت خراسان) شهرت یافته است. همچنین این محل مکانی برای شکار، تفریح و نیز محلی برای همایش ها، تجمع، ، ارتش حکام و پرورش اسب بوده که رودخانه مهم کشف رود از داخل آن می گذشته است.
یک مسجد تاریخی :
گفته می شود بنای تاریخی مسجد جامع رادکان در حاشیه خیابان اصلی روستای رادکان واقع شده است . مسجدی مزبور شامل یک شبستان ستون‌دار که حیاطی مستطیل شکل نیز دارد. شبستان مسجد با وسعت تقریبی ۳۳۰۰ متر مربع، دارای ۱۲ ستون و ۱۲ نیمه ستون بوده و محراب ساده‌ای نیز در ضلع جنوب غربی در ردیف میانی فضای آن تعبیه شده که زیبایی در حین سادگی آن را به نمایش می گذارد .

چی تریپ :  آرامگاه دانیال نبی

 

چی تریپ

میل رادکان و رمز و راز آن :

در باره میل رادکان گفته می شود در یک کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان واقع شده و ارتفاع آن ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی‌اش ۲۰ متر می باشد و منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۲٫۵ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده که میل رادکان دارای گنبدی مخروطی شکل است که ساخت آن احتمالا در سال ۶۰۷ ه.ق به پایان رسیده است.

(یک نکته اینکه بنا به تحقیقات انجام شده، این بنا کاربرد تقویمی و نجومی نیز داشته که به دلیل تخریب راه پله به واسطه عوامل طبیعی و فرسایش، امکان دسترسی به طبقه نجوم شناسی آن وجود نداشته و متاسفانه اطلاعات کاملی از آن در دسترس نیست )

چی تریپ

میل رادکان در فرست آثار ملی :

این اثر تاریخی در 15/10/1310با شماره ۱۴۶ در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.
در بقایای کتیبه بالای برج، بخشی از یک تاریخ مشاهده می‌شود. ( ارنست هرتسفلد باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی، تاریخ احداث برج را ۶۸۰ می‌داند و برخی از پژوهشگران نیز آن را ۶۰۲ خوانده‌اند. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می‌داند که برخی وی را امیر ارغون مغول می خوانند )
از طرفی صاحب‌نظران، بر این باورند که خواجه نصیرالدین طوسی ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و دانشمند ایرانی، معمار و سازنده این برج بوده و این اثر منحصر به فرد را به وی نسبت می دهند.( رازهای ارگ رادکان )

حمام قدیمی و سنتی :

گفته می شود حمام رادکان مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان چناران، بخش مرکزی دهستان رادکان و در مجاورت روستای رادکان واقع شده است. که این اثر در تاریخ 27 اسفند ماه در سال 1386 با شماره 22299 به عنوان یکی دیگر از آثار ملی به ثبت رسیده است.

( رازهای ارگ رادکان).

چی تریپ

خانه و اقامت گاه بومگردی رادکان کجاست :

ما به شما توصیه می کنیم اگر قصد سفر و دیدن رادکان و جاذبه های گردش گری آن را دارید حتما برنامه سفرتان را جوری بچینید که زمانی را برای اقامت و اسکان در خانه بوم گردی ارگ رادکان در نظر بگیرید .
می توان درباره آن گفت اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان، خانه ای با قریب به صد سال قدمت در روستای رادکان و در نزدیکی میل تاریخی رادکان واقع شده‌ است . خانه بوم گردی با رنگهای زیبا و تزئینات اصیل آراسته‌شده‌است. و دراین خانه سنتی امکان اقامت بومی، طبیعت‌گردی، رصد آسمان پر ستاره، و از طرفی پذیرایی محلی و امکان خرید محصولات بومی برای ظرفیت حداکثری نیزفراهم است .( رازهای ارگ رادکان)
(از جمله امتیازات اشاره می کنیم که این اقامتگاه بومگردی به بهترین شکل امکانات خود را ارائه کرده است به طوری که در سال ۱۳۹۶ به عنوان برترین اقامتگاه بوم‌گردی کشور، واحد برتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان خراسان رضوی، کار آفرین نمونه روستایی کشور و کار آفرین گردشگری کشور در سال ۱۳۹۶ انتخاب شد.

چی تریپ :  نه باغ زیبای ایرانی در یونسکو بخش 2

چی تریپ

مزایای اقامت گاه :

اقامتگاه بوم‌گردی ارگ رادکان دارای ۱۲ اتاق است و جمعا ظرفیت پذیرش ۷۰ میهمان را دارد.
معماری اقامتگاه متناسب با فضای روستا بوده و با طبیعت آن کاملا هماهنگ می‌باشد. حوض بزرگی در مرکز این ارگ قرار دارد که در فصل گرما هوای محیط را مطبوع می‌سازد. همچنین درب‌های اقامتگاه از جنس چوب بوده و دور تا دور حیاط منظره زیبایی به وجود آورده‌اند.( پرسنلی در اقامتگاه هستندکه به زبان انگلیسی مسلط می‌باشند) این مجموعه بر مبنای هماهنگی با طبیعت طراحی شده و اگرچه در منطقه‌ای روستایی قرار دارد، اما تمامی امکانات رفاهی و آسایش یک مجموعه گردشگری در آن لحاظ گردیده‌است.( رازهای ارگ رادکان)

چی تریپ

چی تریپ و رادکان :

ما در چی تریپ توصیه می کنیم در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر کنید و از جاذبه های تاریخی در این شهر و یا شهرهای اطراف بازدید کنید ارگ رادکان را نیز در برنامه های خود قرار دهید تا یک سفر خاطره انگیز را تجربه کنید .( رازهای ارگ رادکان )

صفحه نخست

گروه تولید محتوای چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها