دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

مقدمه

دماوند آخرین حلقه سیمرغ قله دماوند در شهرستان لاریجان ، جنوب دریای خزر و در قسمت رشته کوه های البرز واقع شده است. دماوند به عنوان  بلند ترین قله در کوهستان های ایران و خاورمیانه است. علاوه بر این ها بزرگترین قله آتشفشانی قاره آسیا نیز به شمار می رود. ارتفاع این قله 5 هزار متر مربع است به همین دلیل دمای این قله در فصل های بهار و تابستان به صفر و در فصول پاییز و زمستان به 60 درجه زیر صفر می رسد.

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

قله دماوند در سال 1387 به عنوان اولین اثر طبیعی ایرانی در فهرست آثار ملی ثبت شده است. از سال 1381 قله دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران و مناطق چهارگانه با ارزش، در حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است . کوه دماوند از زمان های گذشته نماد عظمت و شکوه در تاریخ کشور و ادبیات بوده است. قله دماوند یکی از قله های طرح سیمرغ است و یکی از افتخارات کوه نوردان فتح این قله است. اگر شما هم علاقه مند هستید که راجع به این کوه زیبا بیشتر بدانید با ما همراه باشید تا با قله دماوند از هر لحاظ آشنا شوید.

مشخصات قله دماوند

قله دماوند بزرگترین قله آتشفشانی ایران است. در روزهایی که هوا صاف و افتابی است این قله زیبا از شهر های ورامین، تهران ، قم، دریای مازندران قابل مشاهده است. ارتفاع این قله از طریق رصد خانه زمین ناسا 5670 متر گزارش شده و دوازدهمین قله مرتفع در جهان است. درجه حرارت این منطقه سرد و خنک است . میانگین بارندگی در قله دماوند معمولا به صورت برف است .

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

قله دماوند از دیرباز جایگاه بسیار ویژه ای در بین مردم ایران داشته است و در داستان های اساطیری نیز نام این قله بسیار آمده است. برای مثال در داستان ضحاک از این کوه به عنوان محل شکنجه ضحاک نام برده اند. و یا حتی در سال های اخیر عکس این قله در پشت و روی اسکناس های رسمی چاپ شده است.

نام دماوند نشان دهنده مقاومت و پایداری بوده است و خواهد بود ، و شاعران زیادی مانند ملک الشعرای بهار، اخوان ثالث ، فردوسی و …. در این زمینه سروده های فراوانی دارند . در ادامه تعدادی از این اشعار را درج کرده ایم.

چی تریپ :  قله تفتان

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

نظامی : عیار دستبردش را در آن سنگ  ترازوئی نیامد راست در چنگ  به شخص کوه پیکر کوه می کند  غمی در پیش چون کوه دماوند.

فردوسی : بیامد هم آنگه خجسته سروش  به خوبی یکی راز گفتش به گوش  که این بسته را تا دماوند کوه  ببر همچنان تازیان بی گروه

تاریخچه قله دماوند

کوه دماوند در دوران چهارم زمین شناسی یعنی دوران هولوسین . در زمان آشوریان از کوه دماوند به عنوان کان سنگ لاجورد نام برده شده است . در زمان جنگ آشوریان، قله دماوند بخشی از سرزمین مادها مشغول می شد. حتی در آن زمان عده ای مشغول زندگی در دامنه های این قله بودند.

 

دلیل نام گذاری کوه دماوند

در زبان پارسی دم به معنای بخار و اوند به معنای دارا بودن است. به معنای کلی دماوند یعنی دارای بخار و دود و مه که نشان از وجود آتشفشان در این کوه دارد. نام دماوند به دو صورت دماوند و دنباوند نیز نوشته می شود و حتی نام های مختلفی همچون بیکنی و جبل لاجورد دارد.

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند کوه نیمه فعال آتش فشانی

کوه دماوند ، قله ای دارای آتش فشان نیمه فعال و دارای چندین چشمه گوگردی و چشمه های آب گرم است.

اولین فوران دماند حدود 1.78 میلیون سال قبل به ثبت رسیده است. با وجود این موضوع ، تعدادی از فوران های مربوط به این کوه بین 600 تا 280 هزار سال قبل رخ داده است. کارشناسان تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده اند و معلوم شده است که آخرین فوران جدی این آتش فشان حدود 7 هزار و 500 سال قبل رخ داده است. بعد از آن زمان تا کنون هیچ گونه فعالیت جدی که نشان از فعال شدن این آتش فشان باشد، مشاهده نشده است.

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

پوشش گیاهی و جانوری قله دماوند

پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی است. بسیاری از گیاهانی که در این منطقه رشد می کنند خاصیت درمانی دارند و در کتاب های معتبر گیاه شناسی، از این گیاهان نام برده شده است.

چی تریپ :  طرح سیمرغ قله خلنو

جانوران زیادی در این منطقه زیست می کنند. چه حیوانات اهلی و چه وحشی. روباه، میش، سگ، بز کوهی، قوچ، گراز، شغال، خرگوش، گرگ و پرندگانی مانند: خفاش، عقاب طلایی و بلدرچین، از عمده حیوانات قله دماوند هستند.

شهر های نزدیک و موقعیت جغرافیایی کوه دماوند

دماوند، آمل و تهران سه شهر نزدیک به کوه دماوند هستند. دماوند در فاصله 69 کیلومتری، در شمال شرق پایتخت، در 62 کیلومتری غرب شهرستان آمل و در 26 کیلومتری شمال شهر دماوند قرار دارد.

رودخانه های اطراف قله دماوند

رودخانه های هراز، لار، دیو آسیاب، پنج آب ( پنج او ) و رودخانه تینه در اطراف کوه دماوند واقع شده اند. موقعیت جغرافیایی هر کدام از این رودخانه ها عبارت اند از: رودخانه هراز در جنوب و شرق قله دماوند، رودخانه لار و دیو آسیاب در غرب کوه دماوند، رودخانه پنج او یا پنج آب در شرق دماوند و رودخانه تینه در شمال این کوه زیبا و سر بلند هستند.

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

یخچال های معروف کوه دماوند

یخچال غربی، یخچال شمال غربی، یخچال دره غربی، یخچال سیوله، یخچال خورتاب سر و یخچال دوبی سل از مهم ترین یخچال های قله دماوند هستند.

مسیر های صعود به قله دماوند

باید در جریان باشید که صعود به قله دماوند، در توان هر کوه نورد آماتور نیست. طبق نظر فدراسیون جهانی کوه نوردان، صعود به قله دماوند حکم کسب مدال برنز مسابقات کشوری کوه نوردان را دارد.

برای صعود به این قله سه مسیر وجود دارد: جبهه جنوبی، جبهه غربی و شمال شرقی.

دماوند آخرین حلقه سیمرغ

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم برای شما ویژگی ها و نکات مهم قله دماوند را بازگو کنیم . اگرچه که این قله زیبا قابل وصف نیست. به این موضوع هم توجه داشته باشید که کوه دماوند یکی از کوه های طرح سیمرغ است که صعود به آن برای کوه نوردان بسیار ارزشمند است.

 

صفحه نخست

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها