جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

به نام خدا

 

 

جاهای دیدنی سمنان :

می توان گفت استان سمنان ، یک استان کویری با آب و هوای گرم و خشک شناخته می شود ولیکن شهر سمنان از یال جنوبی رشته کوه البرز تا شمال دشت کویر گسترده شده ، بنابراین آب و هوای متنوعی داشته و شهر چهار فصل به شمار می رود قطعه ای اعجاب انگیز که جنگلی را به کویر می رساند با موقعیتی بی نظیر و دیدنی ما درچی تریپ می خواهیم شما را بیشتر با جاهای دیدنی شهر سمنان آشنا کنیم تا یک سفر خاطره ساز را از دست ندهید پس تا پایان این مطلب گردشگری همراه ما باشید .

 

چی تریپ

جاهای دیدنی سمنان

دروازه ارگ سمنان مکانی تاریخی :

گفته می شود دروازه ارگ یکی از جاهای دیدنی و جذاب این شهر می باشدسمنان که در میدان ارگ شهر سمنان جا خوش کرده است. دروازه ارگ ، اثر تاریخی زیبایی ست که به دوران قاجار برمی‌گردد. این دروازه بازمانده‌ی ارگ سمنان است که به دستور رضا شاه برای نوسازی و ساخت خیابان‌ها و بناهای جدید تخریب شد. درباره ساخت این اثر باید گفت در زمان بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسید. این دروازه‌ی به نوعی شناسنامه‌ی شهر سمنان است و گنج با ارزشی برای اهالی این منطقه محسوب می‌شود. باید بدانید که دروازه ارگ شش مناره و دو نمای شمالی و جنوبی دارد. در نمای این دروازه، کاشی کاری‌ها و تنوع رنگ در نقاشی غوغا می‌کند و هر دو سردر نیم دایره‌ای ترکیب رنگ فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهند. همچنین نبرد رستم با دیو سفید در سردر نیم دایره‌ای شمالی این بنا و کتیبه‌ی نستعلیق در نمای جنوبی آن، زیبایی چشمگیری به ارگ بخشیده است که دیدنش خالی از لطف نیست .

 

 

چی تریپ

جاهای دیدنی سمنان

شهمیرزاد بهشت کویر سمنان :

خیلی کم یافت می شود، که از میان جاهای دیدنی سمنان نام شهمیرزاد را نشنیده باشد. آنجا را می‌توان بهشت گمشده سمنان نامید. این منطقه در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر سمنان قرار دارد و با وارد شدن به آن، آب و هوای خنک و فوق‌العاده‌اش شما را به حیرت می‌اندازد. وجود چنین منطقه خنک و خوش آب و هوایی در نزدیکی کویر گرم سمنان، هر گردشگری را جذب و حیرت زده می کند ، همچنین کوچه باغ‌های شهمیرزاد بسیار دیدنی و جالب‌توجه‌اند و بزرگترین باغ گردوی جهان با گردوهای خوشه‌ای در آنجا قرار دارد. یکی ازخوشمزه‌ترین گردوها و درشت‌ترین آن‌ها را می‌توانید در باغ‌های بهشتی شهمیرزاد نوش جان کنید.

چی تریپ :  قله سیالان

 

مسجد جامع سمنان :

گفته می شود مسجد جامع سمنان از نظر تاریخی قدمتی طولانی دارد. طبق نظر مورخان و محققان این اثر مربوط به دوران سلجوقی و تیموری می باشد. البته برخی بر این باور هستند که مسجد جامع روی مخروبه‌های یک آتشکده ساخته شده و قدمت آن به قرن نخست هجری برمی‌گردد. این مسجد در سمت شمال شرقی خود یک مناره دارد و سبک معماری آن آثاری از معماری آذری را به رخ می‌کشد. از طرفی دیوارها و سنگ تراشی‌های روی آن نشان دهنده اوج هنر هنرمندان سلجوقی است. گفته می شود کتیبه‌ای با خط میخی نیز روی تنها مناره مسجد دیده می‌شود که شگفت انگیز است .

 

 

 

چی تریپ

جاهای دیدنی سمنان

جنگل معروف ابر :

می توان به جرات گفت جنگل ابر به نگین انگشتری گردشگری استان سمنان می باشد ، این جنگل کهنسال ترین موجود زنده جهان به سن سه ميليون و ۳۰۰هزار سال است. جنگل ابر بخشی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی به حساب می آید و با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین جنگل های ایران است. جنگل ابر در شمال شرق شاهرود و در مسیر راه شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر واقع است.این جنگل زیبا ۳۵ هزار هکتار وسعت در امتداد جنگل های سبز و خرم شمال کشور قرار داشته و به علت اینکه در اکثر مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابروباد فراگرفته به این اسم معروف شده است. در این جنگل ابرها آن قدر به درخت ها نزديک اند که انگار جنگل بر روی ابرها سوار است و شما در آنجا گشت و گذار میان ابر و باد را تجربه می کنید ، ما در چی تریپ بع شما توصیه می کنید این چشم انداز طبیعی و زیبا را از دست ندهید .

 

 

پارک جنگل سوکان :

یکی از جاهای دیدنی که بزرگ‌ترین پارک جنگی در سمنان در جاده سمنان دامغان، روبری دانشگاه سمنان واقع شده است. این پارک به‌خاطر موقعیت مناسبش در شهر، هر ساله پذیرای مسافران زیادی می باشد که از جاده سمنان گذر می‌کنند. در آنجا امکانات رفاهی مانند: شامل باغ وحش، باغ پرندگان، نمازخانه، امکاناتی برای نصب چادر، سرویس بهداشتی، آلاچیق، پارکینگ، جایگاه سوخت CNG و سفره خانه و… می باشد .

چی تریپ :  شهر بلقیس کجاست

 

 

چی تریپ

جاهای دیدنی سمنان

خانه تاریخی طاهری خانه ای دیدنی :

برای دیدن بنایی تاریخی با سبک خانه‌های دوره قاجار و اوایل پهلوی همراه با معماری کویری، می‌توانید از خانه طاهری در سمنان دیدن کنید. این ساختمان در محله اسفنجان در جنوب غربی شهر سمنان قرار دارد.گفته می شود خانه طاهری‌ها از خشت، چوب و ساروج ساخته شده که دارای بخش‌هایی همچون آب انبار، بخش اندرونی و بیرونی، آشپزخانه، ایوان، هشتی، اتاق خادم و زیرزمین، دو حیاط، اتاق زمستانه، اتاق تابستانه و بادگیر می‌باشد. ( این مکان برای اقامت محیا شده )

 

 

 

چی تریپ

جاهای دیدنی سمنان

بازار سمنان بازار تجارت کهن :

می توان گفت یکی از جاهای دیدنی سمنان ، بازار سنتی این شهر می باشد که در خیابان امام قرار دارد. این بنا به خاطر معماری و قدمت تاریخی‌اش، فقط جایی برای خرید و فروش کالا نیست چرا که یکی از جاذبه‌های سمنان هم محسوب می‌شود. این بازار در اوایل دوره‌ی قاجار ساخته شده و معماری ساده و درعین حال جذابی به رسم بازارهای ایرانی دارد. این مکان انتخاب فوق‌العاده‌ای برای گردشگران و اهالی شهر می باشد ، قسمت شمالی این بازار، با حدود ۲۵۰ مغازه، طول بلندی دارد و به راسته بازار یا بازار بالا معروف است. در این قسمت بازمانده‌های مخروبه‌ی چند مسجد، حمام و کاروانسرا را می‌توانید ببینید. همچنین در این بازار، بازار جنوبی یا همان بازار کوچک وجود دارد که به بازار پایین هم مشهور است. این بازار طول کم‌تری از قسمت شمالی دارد و در آن تقریباً ۵۰ مغازه می‌توانید پیدا کنید. در ادامه‌ی بازار جنوبی، بازار شیخ علاءالدوله خودنمایی می‌‎کند ، این بازار به دوره‌ی ایلخانی برمی‌گردد و بخش کمی از آن باقی هنوز مانده است.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها