بیستون در بیستون

بیستون در بیستون

به نام خدا

چی تریپ

بیستون در بیستون :

کشورما از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار می باشد و همچنین ما مکان های تاریخی زیادی داریم که نه تنها در کشور خود بلکه از تمام نقاط دنیا برای این مکان ها و دیدن این آثارهای تاریخی هزینه می کنند .
ما در چی تریپ اینبار می خواهیم شما را به کرمان شاه ببریم و شما را در این مطلب با یکی از مجموعه های معروف آن یعنی بیستون که خود در شهر بیستون کرمانشاه واقع است آشنا کنیم تا سفر به کرمانشاه و این مجموعه تفریحی و گردشگری و البته تاریخی را از نزدیک دیدن کنید لذت ببرید با ما همراه باشید دوستان .

چی تریپ

تاریخ بیستون در کرمانشاه :

می توان گفت مجموعه بیستون یکی از مهمترین محوطه های تاریخی ایران می باشد که در دوران قدیم نیز مورد توجه شاهان و فرمانروایان وقت خود بوده است . جدا از آب و هوای خوب و موقعیت جغرافیایی این شهر در نزدیکی بین النهرین قرار داشت . جالب اینکه دشت بیستون نیز در نزدیکی راه های مواصلاتی مهم نظیر جاده ماد به بابل و جاده ابریشم واقع شده است که علت مرکز توجه قرار داشت و کوه بیستون نیز در مسیر عبور کاروان ها و همچنین نطامیان آن زمان بود و منطقه ای استراتژیک برای به رخ کشیدن و نشان دادن قدرت پادشاهان ایران هم محسوب می شد .
مجموعه معروف بیستون تعداد زیادی آثار تاریخی ا در خود جا داده است ازجمله می توانیم اشاره کنیم به :
کاروانسرای شاه عباسی ، مجسمه هرکول ، پل بیستون ، فرهاد تراش ، نقش برجسته مهرداد دوم ، و….

چی تریپ

سنگ نوشته داریوش در بیستون :

از آثار مطرح به سنگ نوشته و نقش برجسته حجاری شده از داریوش می باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد . و از طرف دیگر می توان اشاره کرد به غارهای متعدد در کوه بیستون و حضور انسان در این منطقه در دوران پارینه سنگی حکایت می کند . آثاری که قدمت شان از حدود چهارهزار سال قبل شروع می شود و از گنجینه های ایران محسوب می شوند و تاکنون از مجموعه ای که در بیستون هست 28 اثر به ثبت آثار ملی ایران رسیده است . باید بدانید محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون از جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می رود و در سال 1385 نیز به فهرست آثار جهانی یونسکو اضافه شد .
گفته می شود مجموعه بیستون با وسعت بیش از یک هکتار از جاهای دیدنی و گردشگری کرمانشاه به شمار می رود که شهرت جهانی این مجموعه بخاطر کتیبه داریوش کبیر متعلق به 520 سال پیش از میلاد است. ( بیستون در بیستون )

چی تریپ :  بندر انزلی

ریشه نام بیستون از کجاست :

گفته می شود بیستون از واژه (بغستان) می‌آید به معنی جایگاه خدایان است . بیستون در گذر زمان به (بَهیستان) و بعدها (بَهیستون)تغییر یافت و پس از اسلام (بهستون) به‌معنای ستون نیکو یا ستون بهتر نامیده شد. امروزه نیز بیستون خوانده می‌شود .

چی تریپ

کاروان سرای ایلخانی :

یکی دیگر از اثارهای تاریخی و نامی این مجموعه کاروانسرای ایلخانی می باشد که در محوطه بیستون واقع در پایین دست فرهاد تراش است که روی کاخ نیمه کاره ساسانی ساخته شده بود . ضمن اینکه برای ساخت این کاروان سرا از مصتلحی مثل آجر، ملات گچ ، لاشه سنگ استفاده کردند و آن را روی بقایای دیوارهای سنگی بنای ساسانی ساختند . این کاروان سرای مذکور علاوه بر حیاط بزرگ ومرکزی 64حجره و یک مسجد کوچک داشت که ظاهرا این محل براثر زلزله مهیب تخریب و کاربردی خود را از دست می دهد ولیکن هنوز بقایای آن موجود است .( بیستون در بیستون )
(در دوره‌ تیموری به‌طور پراکنده ساخت‌‌وسازهایی روی این بنا انجام‌ شد که از آثار آن دوره می‌توان هم می توان به تنورهای متعدد در عمق‌‌های مختلف این بنا اشاره کرد ، و در عصر صفوی از مصالح این بنا برای ساخت کاروانسرای شاه‌عباسی استفاده شد)

چی تریپ

هرکول در بیستون :

یکی از جاذبه های این مجموعه ارزنده تاریخی مجسمه هرکول است .
که همواره گردشگران زیادی نیز به خود جذب می کند ، قدمت این مجسمه به دوره سلوکیان – پارتی ها برمی گردد و در سال 1337 کشف شده است. ( بیستون در بیستون )
( نکته قابل قبول در این باره اینکه زمانی کارگران مشغول خاک برداری جاده برای احداث راه جدید همدان به کرمانشاه بودند . زمان ساخت این مجسمه را سال 153 قبل از میلاد تخمین زده اند و مصادف بوده با سلطنت مهرداد اول اشکانی و اواخر حکومت سلوکیان می شود . و در آن زمان هرکول یکی از محبوب‌ترین خدایان به شمار می‌رفت و از همین رو پیکره‌های گلی و سنگی زیادی از او ساخته می‌شد .

چی تریپ :  جاهای دیدنی آستارا بخش دوم

چی تریپ

سنگ نگاره گودرز :

این سنگ نگاره که نقش برجسته ای گودرز یکی از پادشاهان اشکانی بردامنه کوه بیستون از خود برجا گذاشته که پیکره گودرز به سیمای سواری زره پوش براسبی سوار است و با نیزه بلند به سواری دیگر حمله کرده و از اسب وژگون کرده است . ( گفته می شود این نقش برجسته کنار نقش برجسته مهرداد دوم دیگر پادشاه اشکانی کنده شده است و یک کتیبه یونانی بالای نقش برجسته این سوار زره پوش اشکانی را (گودرز پسر گیو) معرفی کرده است .
ما در چی تریپ به شما پیشنهاد می دهیم در سفر به کرمانشاه حتما به مجموعه بیستون در شهر بیستون بروید و از این محل پر از آثار تاریخی و به یاد ماندنی دیدن کنید .( بیستون در بیستون )

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود 

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها