آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی

به نام خدا

 

آرامگاه دانیال نبی :

اگر عاشق گردشگری و مسافرت به جاهای دیدنی کشور هستید ما را در چی تریپ دنبال کنید و با جای جای ایران عزیز آشنا شوید . این بار استان خوزستان و عازم شوش خواهیم بود و آرامگاه دانیال نبی که مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام و می باشد که در خیابان امام خمسنی این شهر واقع شده است و این مکان در سال 1310 به یکی از آثارهای ملی به ثبت رسیده است .

چی تریپ

تاریخچه آرامگاه دانیال نبی :

درباره تاریخ و قبر دانیال نبی نقل و قول هایی وجود دارد مثلا یک روایت هست که می گویند قبر دانیال نبی ابتدا در شوشتر و پس از جنگ توسط مسلمانان به شوش منتقل شده ، و در روایت دیگری در کتاب آثارالبلاد و اخباراعباد نوشته زکریای قزوینی ترجمه جهانگیر میزا امده است ( حکایت کنند ابوموسی اشعری چون فتح کرد شوشتر را و یافت به آنجا مرده‌ای را در حوض آبی که از مس ساخته شده بود. نزد او دراهم چند، هر که را احتیاج می‌شد برمی‌داشت. پس ابوموسی این قضیه را به جانب امیرالمؤمنین عمر ابن خطاب نوشت و آن حضرت در جواب وی نوشت که آن میّت دانیال نبی است. بس او را و غسل ده و کفن بپوشان و نماز کن بر او و دفن کن آن را )

چی تریپ

باز روایت دیگر اینکه أبو محمد أحمد بن أعثم الکوفی الکندی در کتاب الفتوح می‌نویسد:
(ابوموسی اشعری در فتح شوش غنایم بسیاری به دست آورد تا به صندوق دربسته‌ای رسید که مهروموم بود. در جست‌وجو از محتوای آن، سنگی بزرگ و طولانی مانند گوری مشاهده شد که مرده‌ای در آن گذاشته شده بود. ابوموسی از مردم در مورد وی پرسید، جواب دادند که این مرد مقیم عراق بود ( نکته قابل قبول برخی او را مقیم مصر دانسته‌اند) و برای بارش باران مستجاب الدعوه بود ، ابوموسی دستور داد آب رودخانه را تغییر مسیر دادند و جسد دانیال را در وسط رودخانه در قبری جای دادند و سپس آب را بر آن جاری ساختند ) در سال ۱۲۸۷ قمری مقبرهٔ دانیال نبی در شهر شوش به دستور شیخ جعفر شوشتری و به دست استاد حسن معمار تجدید بنا و بازسازی شد .

چی تریپ :  دیدنی های رشت شهر باران

چی تریپ

دانیال نبی کیست :

دانیال یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که در قرن هفتم پیش از میلاد، در بابل می‌زیست. و بعدها وی به‌همراه عده‌ای از قوم یهود به ایران مهاجرت کرد و درشوش ساکن شد. گفته می شود تبار دانیال نبی به پسر چهارم از همسر اول یعقوب برمی‌گردد.و زمان دقیق زندگی دانیال نبی مشخص نیست تصور می‌شود او تا سال سوم زندگی کوروش هخامنشی زنده بوده است . در برخی از کتاب ها ، از دانیال نبی به‌عنوان پیامبر باران یاد شده است. در سال ۱۶ هجری قمری، فرمانده سپاه اسلام بعد از بازگشت از جنگ هرمزان، جسد مومیایی شده دانیال نبی را می‌بیند و مردم بومی به او می‌گویند (هروقت ما احتیاج به باران داشته باشیم، جسد را از آلونک بیرون می آوریم و به حکم خداوند باران می بارد و هروقت آن را داخل می بریم، باران تمام می‌شود ) همچنین دانیال نبی کتابی به نام (کتاب دانیال) به زبان عبری، مشتمل بر ۱۲ فصل دارد که خواب‌ها، خاطرات زندگی و رویاهای دانیال نبی را بازگو می‌کند .

چی تریپ

معماری آرامگاه دانیال نبی :

می توان گفت این آرامگاه دارای گنبدی اورچین و دو پوسته می باشد. این گنبد که در دورهٔ سلجوقی ساخته شده در حدود ۲۰ متر ارتفاع و حدود ۵ متر قطر دارد که در آن از تقسیم نیروها به وسیله آهیانه استفاده شده تا عمر گنبد آن افزایش پیدا کند. درباره داخل بنا گفته می شود در قسمت ضریح دیوارها آینه‌کاری شده و بقیهٔ قسمت‌ها کاشی‌کاری هستند . آرامگاه دانیال نبی دو حیاط دارد که در وسط حیاط اصلی‌اش حوض و در اطراف آن اتاق‌هایی برای استراحت زائران قرار دارد . و همچنین سمت غربی آرامگاه پوشیده از کاشی‌کاری‌های ایرانی-اسلامی است و در سمت شرقی آن دو مناره به ارتفاع حدود ۱۰ متر در دو طرف قرار گرفته‌است.

چی تریپ

کلام آخر و چی تریپ :

ما در چی تریپ به شما توصیه می کنیم اگر به شهر زیبای خوزستان سفر کردید از جاهای دیدن آن غافل نشوید و همچنین به آرامگاه دانیال نبی هم سر بزنید لذت ببرید ، آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی ارگ قرار دارد ، دقیقی بخواهید بدانید این بقعه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر دزفول قرار دارد و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شمال خوزستان محسوب می شود که در شهر شوش واقع شده است.

چی تریپ :  جاهای دیدنی یزد

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغ چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها