آبشار شلماش گوهر سر دشت

آبشار شلماش گوهر سر دشت

آبشار شلماش گوهر سر دشت

آبشار شلماش گوهر سر دشت : آبشار ها یکی از مناظر زیبا و تاثیر گذار طبیعت است که به شما آرامش غیر قابل وصفی می دهد. اگر شما از افراد طبیعت گرد هستید و یا می خواهید سفر کنید ما شما را با آبشار شلماش اشنا میکنیم با چی تریپ همراه باشید.

آبشار شلماش گوهر سر دشت

آشنایی با آبشار شلماش

آبشار شلماش در نزدیکی روستای شلماش و در 15 کیلومتری شهر سردشت واقع در استان اذربایجان غربی است.این آبشار در کنار دره ای زیبا قرار دارد که زیبایی آبشار شلماش را چندین برابر کرده است.
آبشار شلماش به دلیل زیبایی منحصر به فرد یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می رود.
شلماش در زبان کردی به معنای سنگی بزرگ است و به دلیل اینکه این آبشار ارتفاع زیادی دارد و کوهی که از ان جاری می شود نام ابشار شلماش برایش انتخاب شد.
آبشار شلماش 50 متر ارتفاع دارد و از سه طبقه متوالی جاری می شود.
مسافران و گردشگران زمانی که به آبشار شلماش برسند نمایی ویژه از قسمت اول این آبشار زیبا مشاهده میکنند .اما برای بازدید از قسمت های دیگه این آبشار باید راهی دره ای که پله هایی که برای رفت و امد در آنجا قرار دارد گذر کنید.
علاوه بر اینها شما با گذر از این مرحله می توانید پیرامون آبشار شلماش را که چشم اندازی سبز و زیبا دارد را مشاهده کرده و حتی از آن بازدید کنید.
این منطقه ترکیبی از آبشار ، کوه و جنگل است که منظره ای بسیار زیبا و دیدنی را برای مسافران و گردشگران دارد و تمامی افراد حاظر در آنجا را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

آبشار شلماش گوهر سر دشت

آبشار شلماش گوهر سر دشت

امکانات رفاهی در ابشار شلماش

به دلیل اینکه گردشگران و مسافران زیادی هر روزه به این منطقه سفر میکنند امکانات رفاهی بسیاری مانند : پارکینگ ، کبابی و رستوران ، سرویس بهداشتی و … در محوطه ایجاد شده است.
همچنین برای اقامت در زمان سفر خود می توانید از هتل ها و مراکز اقامتی در شهر سر دشت استفاده کنید ؛ همچنین کمپین در طبیعت هم می تواند گزینه خوبی باشد.

چی تریپ :  9 باغ زیبای ایرانی ثبت شده در یونسکو

آبشار شلماش گوهر سر دشت

آبشار شلماش گوهر سر دشت

بهترین زمان بازدید از آبشار شلماش

در فصل بهار آبشار شلماش خروشان و پر آب است و آب و هوا در این منطقه تا اواسط اردیبهشت سرد است، پس بهترین زمان برای سفر به این منطقه از اوایل خرداد ماه که فضا کاملا سرسبز است تا اواسط آبان ماه که درختان در این مطقه رنگین می شود است.
در فصل زمستان نیز به دلیل پایین اومدن دما و یخ زدن آب های آبشار می تواند منظره بسیار جالبی داشته باشد اما توجه داشته باشید برای سفر به آبشار شلماش در فصل زمستان باید نکات ایمنی را رعایت کنید.
نکات ایمنی در زمان بازدید از آبشار شلماش
در این مکان شنا ممنوع است پس مراقب کودکان خود باشید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

مکان های دیدنی اطراف آبشار شلماش

آبشار شلماش گوهر سر دشت

1_ پل قلاتاسیان
قلاتاسیان پلی است که روی رودخانه زاب کوچک و در دوران ساسانیان ساخته شده است.در آن دوراه این پل راهی ارتباطی بین غرب و شمال ایران بوده است و در فهرست آثار ملی ایران است. با اینکه بقایای به جا مانده در قسمت شمالی پل قلاتاسیان نشان می دهد که قدمت این پل به دوران ساسانیان باز میگردد اما زمانی که در دوران قاجاریه این پل در اثر سیلاب ویران شد و به دستور مولانا دوباره ساخته شد شواهد نشان می دهند که این پل به دوران قاجاریه قدمتش برمیگردد. همچنین این پل به پل مولانا نیز معروف است.

آبشار شلماش گوهر سر دشت

2_ منطقه آلان
اگر به دنبال یک منطقه ای هستید که بتوانید هم از جاذبه های طبیعی و هم تاریخی آن دیدن کنید ما منطقه آلان را به شما پیشنهاد می دهیم . آلان روستاهای باصفای مرزه، گروه، بیتوش و آبشار زیبای رزگه را در خود جا داده است. علاوه بر اینها این منطقه مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز دارد که استقبال خوبی از گردشگران دارند.

چی تریپ :  نه باغ زیبای ایرانی در یونسکو بخش 2

آبشار شلماش گوهر سر دشت

3_ چشمه کانی گراوان
چشمانی کانی گراوان در شمال شرقی و در شمال شرق شهر سر دشت قرار دارد و جزو غنی ترین چشمه های آب کشور است. ساکنان بومی این منطقه بر این باورند که آب این چشمه خواص درمانی دارند و برای افرادی که از مشکلات پوستی رنج می برند بسیار مفید است. در هر یک لیتر از آب این چشمه حدود یک گرم املاح یافت می شود همین امر موجب شده است که چشمه کانی گراوان جزو چشمه های آب معدنی گازدار قرار بگیرد. آب این چشمه شور،خنک و غیر قابل شرب است.

سخن آخر
زیبایی های آبشار شلماش تمامی ندارد اما ما برای شما گوشه ای از این زیبایی ها را توصیف کردیم تا بتوانید به خوبی با این منطقه آشنا شوید.

 

صفحه نخست

 

تبلیغ چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها